Bouwbedrijven UTA-personeel

Verbindendverklaring CAO-bepalingen

MINISTERIE VAN SOCIALE ZAKEN EN WERKGELEGENHEID

ALGEMEEN VERBINDENDVERKLARING VAN BEPALINGEN VAN DE COLLECTIEVE ARBEIDSOVEREENKOMST VOOR HET UITVOEREND, TECHNISCH EN ADMINISTRATIEF PERSONEEL IN DE BOUWBEDRIJVEN

8146

De Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid,

Gelezen het verzoek van partijen bij de collectieve arbeidsovereenkomst voor het Uitvoerend, technisch en administratief personeel in de Bouwbedrijven, strekkende tot algemeen verbindendverklaring van bepalingen van deze collectieve arbeidsovereenkomst;

Overwegende,

dat genoemde collectieve arbeidsovereenkomst in werking is getreden;

dat van het verzoek tot algemeen verbindendverklaring mededeling is gedaan in de Nederlandse Staatscourant;

dat naar aanleiding van dit verzoek een bezwaarschrift is ingediend, doch dat dit inmiddels is ingetrokken;

dat de bepalingen van deze collectieve arbeidsovereenkomst gelden voor een belangrijke meerderheid van de in de bedrijfstak werkzame personen;

Gelet op de artikelen 2, 4 en 5 van de Wet op het algemeen verbindend en het onverbindend verklaren van bepalingen van collectieve arbeidsovereenkomsten;

Gezien het advies van de Stichting van de Arbeid;

Besluit:

I. Verklaart algemeen verbindend tot en met 28 februari 1995 en voorzover het betreft artikel 18 (arbeidsongeschiktheid) tot en met 31 mei 1995 en voor zover het betreft artikel 19 (aanvulling werkloosheidsuitkering) tot en met 30 juni 1995, de navolgende bepalingen van de collectieve arbeidsovereenkomst voor het Uitvoerend, technisch en administratief personeel in de Bouwbedrijven, zulks met inachtneming van hetgeen onder II, III, IV, en V is bepaald:

HOOFDSTUK I

WERKINGSSFEER EN DEFINITIES

Artikel 1 Definities

Artikel 2 Horizontale werkingssfeer

Artikel 3 Verticale werkingssfeer

HOOFDSTUK II ALGEMENE BEPALINGEN

Artikel 5 Algemene verplichtingen werkgevers en werknemers

HOOFDSTUK III DE ARBEIDSVERHOUDING

Artikel 6 Wederzijdse verplichtingen

Artikel 7 Aanstelling

Artikel 8 Beëindiging dienstverband

HOOFDSTUK IV ARBEIDSTIJD

Artikel 9 Arbeidsduur

Artikel 9a Deeltijdarbeid

Indien sprake is van deeltijdarbeid zullen de bepalingen van deze CAO naar rato van de omvang van de arbeidstijd worden toegepast. Dit naar rato-principe geldt echter niet voor toepassing van artikel 11 en 26.

Artikel 10 Roostervrije dagen

Artikel 11 Overwerk

Aan de werknemers zal worden bekendgemaakt op welke wijze compensatie wordt gegeven voor door de werkgever opgedragen overwerk van aanmerkelijke omvang. Structureel overwerk dient in beginsel te worden vermeden.

HOOFDSTUK V FUNCTIESTRUCTUUR

Artikel 12 Indelingsprocedure functiestructuur

Artikel 13 (vervallen)

HOOFDSTUK VI SALARISSTRUCTUUR

Artikel 14 Salarisschalen

Tabel 1: salarisschalen voor werknemers van 22 jaar of ouder

Functieniveau1)MinimumMaximum2)
124223187
226633553
329724015
433734620
538965411
645786446

1) Noot van cao-partijen: „Voor medewerkers in opleiding wordt geen apart functieniveau onderscheiden. Deze werknemers worden tijdelijk een trede lager ingedeeld dan de functie waarvoor zij in opleiding zijn."

2) Noot van cao-partijen: „Het kan voorkomen dat in een onderneming aan een werknemer een salaris boven het maximum wordt toegekend."

Tabel 2: salarisschaal voor werknemers beneden de leeftijd van 22 jaar

leeftijdstaffelfunctieniveau 1functieniveau 2functieniveau 3functieniveau 4
  in- loop1min.max.min.max.min.max.min.max.
16 jaar35 763 8481115 9321244
17 jaar40 872 969127510651421
18 jaar5010901211159413321777
19 jaar62,51363151419921664222118582509
20 jaar751635181723901997266522293011
21 jaar87,5190721192789233031092601351329514043

1) Noot van cao-partijen: „Aan de werknemer beneden de leeftijd van 22 jaar die voor de eerste maal een dienstverband aangaat met een werkgever onder deze CAO en die wordt ingedeeld in functieniveau 1, kan gedurende maximaal 1 jaar na indiensttreding een salaris worden toegekend dat tenminste 90% bedraagt van het minimumniveau van functieniveau 1. Deze bedragen zijn onder inloop in de tabel vermeld. Het salaris zal tenminste gelijk zijn aan het wettelijk minimum jeugdloon. Indien met de werknemer reeds een hoger salaris is overeengekomen dan op grond van de inloopschaal mogelijk is, blijft het recht op dat salaris bestaan."

HOOFDSTUK VIII VAKANTIE EN VAKANTIEBIJSLAG

Artikel 16 Vakantie

Artikel 17 Vakantiebijslag

HOOFDSTUK IX ARBEIDSVERHINDERING

Artikel 18 Arbeidsongeschiktheid

Artikel 18a Aanvullende verzekering WAO

a.o. percentageuitkering
– 80% of meer:70% van het geldende WAO-dagloon;
– 65–80%:50,75% van het geldende WAO-dagloon;
– 55–65%:42% van het geldende WAO-dagloon;
– 45–55%:35% van het geldende WAO-dagloon;
– 35–45%:28% van het geldende WAO-dagloon;
– 25–35%:21% van het geldende WAO-dagloon;
– 15–25%:14% van het geldende WAO-dagloon;

Artikel 19 Aanvulling werkloosheidsuitkering

Artikel 20 Doorbetaling bij verzuim

Artikel 21 Onbetaald verlof

Artikel 22 Suppletie bij herhalingsoefeningen

Artikel 23 Uitkering bij overlijden

Bij overlijden van de werknemer zal aan de daartoe gerechtigden een uitkering worden gedaan met inachtneming van de daarvoor geldende bepalingen uit het BW (artikel 1639 l BW).

HOOFDSTUK XII ARBEID BUITEN DE WOONPLAATS

Artikel 26 Arbeid buiten de woonplaats

Wordt op last van de werkgever in een andere gemeente arbeid verricht dan waarvoor de dienstbetrekking is aangegaan, dan zal:

HOOFDSTUK XIII CURSUSSEN

Artikel 27 Bedrijfscursussen

Artikel 28 Cursussen buiten het bedrijf

Artikel 29 Scholing

De werkgever is verplicht een opleidingsplan op te stellen. Voor de opstelling en uitvoering van dit plan zal elke werkgever in enig jaar een aantal scholingsdagen aanwenden gelijk aan tweemaal het aantal werknemers dat valt onder de werkingssfeer van de UTA-CAO. Hierbij dient in aanmerking te worden genomen dat de boven aangegeven dagen zoveel mogelijk over het totale aantal UTA-werknemers worden gespreid en in werktijd dienen te worden opgenomen tenzij de beoogde cursussen uitsluitend geheel of gedeeltelijk buiten werktijd worden aangeboden.

Hierbij wordt betrokken hetgeen is vastgelegd in de artikelen 27 en 28. Voortvloeiend uit het opleidingsplan hebben de werknemers in beginsel recht op scholing in relatie tot hun functie of tot een mogelijke toekomstige functie binnen de onderneming in het kader van het individuele loopbaanbeleid.

HOOFDSTUK XIV PARTIËLE LEERPLICHT

Artikel 30 Partiële leerplicht

HOOFDSTUK XV FUSIE, BEDRIJFSOVERDRACHT EN BEDRIJFSSLUITING

Artikel 31 Fusie

Artikel 32 Bedrijfsoverdracht en bedrijfssluiting

HOOFDSTUK XVII SOCIAAL JAARVERSLAG

Artikel 34 Sociaal jaarverslag

HOOFDSTUK XVIII GELIJKE BEHANDELING

Artikel 35 Gelijke behandeling

Artikel 35a Kinderopvang

HOOFDSTUK XX ARBEIDSOMSTANDIGHEDEN

Artikel 37 Stichting Arbouw

Artikel 37a Verplichte intredekeuring

Artikel 38 Arbo-beleidsplan

Artikel 38a Bijzondere bepalingen

HOOFDSTUK XXI OVERGANGSBEPALINGEN

Artikel 39 Overgangsbepalingen

BIJLAGE 1 FUNCTIESTRUCTUUR

FUNCTIENIVEAUMATRIX

Gebruiksinstructie

Stap 1: Ga na welke de belangrijkste werkzaamheden zijn die regelmatig in de functie voorkomen.

Stap 2: Kies voor de in te delen functie de overeenkomstige ladder.

Stap 3: Lees deze ladder helemaal door.

Stap 4: Zoek in deze ladder het niveau dat het meest met de in te delen functie overeenkomt.

Stap 5: Stel vast dat de karakteristiek op de hogere trede ook duidelijk hoger en die op de lagere trede ook duidelijk lager is dan het niveau van de desbetreffende functie.

N.B. 1: Lukken stappen 4 en 5 niet, ga dan na of er sprake is van een combinatiefunctie. Splits deze dan op en volg de stappen 4 en 5 voor de afzonderlijke delen. In zo'n geval geldt de hoogste trede als het niveau van de functie, mits de werkzaamheden op dit hoogste niveau voor meer dan 20% van de tijd wordt uitgeoefend.

N.B. 2: Voor medewerkers in opleiding wordt geen apart functieniveau onderscheiden. Deze medewerkers worden tijdelijkéén trede lager ingedeeld dan de functie waarvoor zij in opleiding zijn.

Stap 6: Ken een salaris toe dat past binnen de aangegeven grenzen.

Stap 7: Deel uw beslissing mee aan medewerker en PZ-medewerker en het middenkader.

Nadere toelichting

In de ladders worden diverse aanduidingen gebruikt om de omvang van de onderneming of de projecten die zij uitvoert, aan te geven.

Deze omvang is een indicatie voor de wijze waarop leiding wordt gegeven, respectievelijk waarop beheer plaatsvindt.

Het komt dus niet aan op een tiental medewerkers meer of minder, hetgeen ook bij het gebruik van de ladders zal blijken.

Er worden drie bedrijfsgrootten onderscheiden:

Met het aantal „medewerkers op de werken" wordt bedoeld de gemiddelde bezetting van de uitvoering over het jaar, inclusief de personeelsleden van derden, zoals vakonderaannemers, installateurs e.a.

Er worden vier projectgrootten onderscheiden:

Met „kosten onder de streep" en „staartposten" wordt in ladder 4 (Calculatie) bedoeld: alle indirecte kosten, bijvoorbeeld kosten verbonden aan de inrichting van het bouwterrein, gebruik van bouwkranen, uitvoerings- en stafpersoneel op de bouwplaats, reservering voor risico's, winst en andere commerciële kosten, alsmede de algemene kosten die betrekking hebben op centrale diensten en het kantoor.

De niveaus in de ladders zijn gebaseerd op het functiewaarderingssysteem USF'78 van Berenschot.

 Functieniveau
Functieladders123456
1. Uitvoering  
2. Bedrijfsbureau 
3. Werkvoorbereiding  
4. Calculatie 
5. Planontwikkeling, Constructiebureau en Tekenkamer  
6. Marketing, Verkoop   
7. Inkoop  
8. Beheer van Materieel en Bouwmateriaal
9. Onderhoud Materieel  
10. Kwaliteitscontrole asfalt en/of beton 
11. Administratie Algemeen 
12. Werkenadministratie  
13. Salaris- en Loonadministratie  
14. Boekhouding
15. Geautomatiseerde Administratie
16. Computerbediening 
17. Programmering en Systeemanalyse   
18. Personeelszaken  
19. Secretariaat 
20. Tekstverwerking  
21. Reproduktie 
22. Receptie, Telefoon, Telex    
23. Interne Dienst

Toelichting: In deze functieniveaumatrix zijn aangegeven de functieladders en de niveaus die per ladder bestaan.

FUNCTIELADDERS

Functieladder 1 UITVOERING

 Functie-niveau-karakteristiek
6Geeft via enkele uitvoerders en/of voorlieden leiding aan de uitvoering van één of meer middelgrote (wegen)bouwprojecten of een onderdeel van een groot project met circa 25 medewerkers op het werk (bij strak geprogrammeerde bouwstromen tot 50 medewerkers). Onderhoudt vooral de contacten met leveranciers, onderaannemers en opzichter(s). Wordt eventueel geassisteerd door een hulpuitvoerder of assistent voor bijvoorbeeld bouwplaatsorganisatie, maatvoering en werkadministratie.
  
5Geeft, via voorlieden of rechtstreeks aan vaklieden, leiding aan de uitvoering van kleine (wegen)bouwprojecten of delen, respectievelijk fases van grote projecten met minder dan 20 medewerkers. Roept materiaal af, koopt kleine hoeveelheden zelf in. Verzorgt zelf planning- en kostenbewaking. Woont bouwvergaderingen bij ter assistentie van de bouwplaatsleiding. Verwerft in overleg met de directie opdrachten voor onderhoud en kleine verbouwingen op de lokale markt.
  
4Geeft leiding aan een ploeg vaklieden met minder dan 10 medewerkers, eventueel met een meewerkend voorman, belast met de uitvoering van een of enkele kleine (deel)projecten. Verwerft in overleg met de directie soms kleine opdrachten op de lokale markt en regelt de personeelsvoorziening op het werk. Verzorgt bij wegenbouw maatvoering en marketing of opmeten van gebouwen en terreinen. Geeft meetgegevens door aan de afdeling Calculatie. Assisteert hoofduitvoerders en uitvoerders op grote projecten.
  
3Assisteert uitvoerders bij de dagelijkse werkzaamheden op kleine en middelgrote projecten met bouwplaatsorganisatie, helpt bij maatvoering, verleent administratieve assistentie, neemt de stand van het werk op e.d.
  
2  
  
1 

Functieladder 2 BEDRIJFSBUREAU

 Functie-niveau-karakteristiek
6Geeft leiding aan een bedrijfsbureau met 5 à 10 medewerkers, belast met bijvoorbeeld werkvoorbereiding en calculatie en eventueel inkoop voor merendeels middelgrote utiliteitsbouwprojecten of bijvoorbeeld werkvoorbereiding voor grote woning- of wegenbouwprojecten.
  
5Geeft leiding aan een bedrijfsbureau met enkele medewerkers die werkvoorbereiding en/of calculatie verzorgen voor middelgrote (wegen)bouwprojecten, met in totaal maximaal 100 medewerkers op de werken. Zet bij de aanvang van een project de planning- en kostenbewaking op. Legt in overleg met de commerciële leiding bezoeken af voor het verwerven van kleine en middelgrote projecten, met hoofdzakelijk technische problematiek. Overlegt met opdrachtgevers over de prijs. Koopt soms materialen in of verricht arbeidskundige studies en adviseert de bedrijfsleiding met betrekking tot werkmethoden, bouwsystemen e.d. Bewaakt mede de bouwkosten en neemt initiatieven tot bijsturing.
  
4Levert specialistische assistentie op grond van opleiding of uitgebreide ervaring bij het voorbereiden en uitvoeren van grote/middelgrote projecten, levert specialistische bijdragen op het gebied van bijvoorbeeld calculatie, netwerkplanning, bijzonder bouwkundig tekenwerk (zoals tunnelbekisting), bouwplaatsinrichting en voortgangs- en kostenbewaking.
  
3Assisteert bij calculatie of werkvoorbereiding, zoals berekening van meer- en minderwerk, materiaal afroepen of bestellen, in detail uittrekken van bestek en tekeningen, werkenadministratie en transportplanning. Is bijvoorbeeld belast met de coördinatie van maatvoering van sparingen op tekeningen of controleert activiteiten aan de hand van een draaiboek.
  
2Tekent schema's, codeert urenbriefjes en dergelijke, verleent assistentie op aanwijzingen van zijn chef.
  
1 

P.M.: Zie ook Werkvoorbereiding en Calculatie.

Functieladder 3 WERKVOORBEREIDING

 Functie-niveau-karakteristiek
6Geeft leiding aan een afdeling met 5 à 10 medewerkers (soms in combinatie met Calculatie) voor het opzetten en up to date houden van overall-plan en afgeleide deel- en capaciteitstoewijzingsplannen van grote bouwprojecten. Bepaalt de kostenstand van het werk. Laat afwijkingen signaleren aan de desbetreffende projectleiding en levert alternatieven voor bijstelling van het plan. Onderzoekt alternatieve bouwmethoden.
  
5Zet bij de aanvang van projecten het projectbewakingssysteem op. Ziet vervolgens toe op overname van de werkzaamheden door een of enkele assistenten. Signaleert op grond van de planning de voortgang en de kosten van middelgrote tot grote werken. Signaleert de knelpunten. Onderzoekt alternatieve werkmethoden. Maakt manuren-begroting, materieelplan, bouwplaatsinrichtingsplan ter bewaking van onderaannemers e.d.
  
4Verricht (soms bijgestaan door een enkele assistent) de werkvoorbereiding van grote projecten. Is daartoe gedetacheerd op het werk. Verzorgt de planning en de voortgangssignalering of de kostenbewaking. Stelt voor kleine projecten planningen en manurenbegrotingen op. Signaleert aan de leiding de stand van het werk en de toeleveringen, verzorgt soms een deel van de materiaalbestellingen, en de calculatie of de werkenadministratie.
  
3Stelt voor een klein of middelgroot bouwproject een strokenplanningsschema op volgens aanwijzingen van zijn chef en/of de bouwplaatsleiding. Codeert urenbriefjes voor computerverwerking. Stelt termijnbetalingsschema's op aan de hand van gegevens. Maakt detailtekeningen en kozijnenstaat op aanwijzingen.
  
2  
  
1 

P.M.: Zie ook Bedrijfsbureau en Calculatie.

Functieladder 4 CALCULATIE

 Functie-niveau-karakteristiek
6Bepaalt in overleg met de verantwoordelijken voor commerciële zaken de bijstelling van posten „onder de streep"1) op de inschrijvingsbegroting. Woont voorbesteding van kleine en middelgrote projecten bij. Onderhandelt op aanwijzingen van de directie of produktieleiding over de prijs of met andere inschrijvers over een prijsregeling. Geeft leiding aan 5 à 10 medewerkers van Calculatie, Werkvoorbereiding en eventueel Inkoop. Voert exploitatieberekeningen uit voor woningbouwprojecten die in eigen beheer worden gebouwd en verkocht.
5Overlegt met architect en/of constructeur over alternatieve bouwwijzen. Stelt de staartposten*) in de begroting op. Prijst de posten boven de streep af. Beslist over aanpassing van calculatienormen. Regelt met leveranciers en onderaannemers materiaalleveranties en dienstverlening en bedingt kortingen op de prijs. Geeft eventueel leiding aan enkele calculatoren. Voert exploitatieberekeningen uit voor projecten die in opdracht van projectontwikkelaars zullen worden uitgevoerd.
4Stelt begrotingsposten op; weegt daarbij alternatieve werkmethoden af. Prijst hoeveelhedenstaten. Stelt elementenbegroting op op basis van een globaal ontwerp. Verricht op aanwijzingen onderzoek naar aanpassing van calculatienormen. Maakt opstellingen voor meer- en minderwerk. Vraagt offertes aan bij leveranciers en onderaannemers. Bezoekt „Inlichtingen" of „Aanwijzigingen" van kleine en middelgrote werken om toelichting te krijgen op bestek en tekeningen. Stelt voor kleine projecten normen vast op grond van veel ervaring. Verricht soms neventaken in werkvoorbereiding en/of administratie. Ziet eventueel toe op de werkzaamheden van een of enkele assistenten.
3Trekt materiaalhoeveelheden uit aan de hand van bestek en tekeningen. Stelt standaardbegrotingsposten op met behulp van normen. Vult staartposten in voor zover standaard.
2Stelt nacalculaties op aan de hand van de administratie. Vraagt prijsopgave van materialen of huurmaterieel en bijkomende dienstverlening bij leveranciers.
1 

P.M.: Zie ook Bedrijfsbureau en Werkvoorbereiding. 1) Zie Nadere Toelichting.

Functieladder 5 PLANONTWIKKELING, CONSTRUCTIEBUREAU EN TEKENKAMER

 Functie-niveau-karakteristiek
6Maakt bebouwingsplannen in het kader van uitbreidingsplannen of bouwkundig ontwerp voor de utiliteitsbouw. Ontwerpt en berekent constructies in beton en staal. Coördineert de bijdragen van derden en zorgt voor inpassing van bijvoorbeeld technische installaties in het bouwkundig ontwerp. Voert besprekingen voor het verkrijgen van vergunningen en dergelijke met overheidsinstanties en met de opdrachtgever over de aard van het ontwerp. Geeft leiding aan enkele tekenaars/constructeurs.
  
5Ziet toe op en werkt zelf mee aan het uitwerken van bouwkundige ontwerpen voor woningbouw en kleine utiliteitsbouw. Levert zelf ontwerpschets en aanwijzigingen. Maakt het bestek. Overlegt over het ontwerp met de opdrachtgever en de constructeur en woont de bouwteamvergaderingen bij. Voert beton- en staalconstructietekenwerk en -rekenwerk uit voor kleine utiliteitsbouw en woningbouw.
  
4Werkt vormtekeningen met hoofdmaten uit in bouwkundige detailtekeningen. Vervaardigt bestek en tekeningen voor verbouwingen, woningbouw of fabriekshallen op aanwijzigingen. Maakt daarvoor staalconstructie- en betonwapeningstekeningen en voert de daarvoor noodzakelijke berekeningen uit.
  
3Maakt vormtekeningen voor de constructeur of bekistingstekeningen. Maakt eenvoudige detailtekeningen en bouwkundige werktekeningen, matenplannen, kozijnenstaten etc. op aanwijzigingen.
  
2  
  
1 

Functieladder 6 MARKETING EN VERKOOP

 Functie-niveau-karakteristiek
6Levert technische en/of financiële ondersteuning bij verkoopactiviteiten. Overlegt met potentiële opdrachtgevers en hun adviseurs over de realiseerbaarheid van hun wensen. Maakt na intern overleg een prijsindicatie of geeft technische oplossingen voor bouwkundige problemen. Begeleidt de start van het ontwerpproces en schakelt Calculatie in. Verkoopt zelf kleine tot middelgrote projecten met vooral technische aspecten, zoals wegenaanleg en fabrieksuitbreidingen.
  
5Levert een technische en/of calculatorische bijdrage voor verkoopsgesprekken. Geeft technische oplossingen voor bouwkundige problemen en geeft kostenconsequenties aan. Beoordeelt de technische en financiële haalbaarheid van wijzigingsvoorstellen. Levert bijdragen in marktonderzoeken door onderzoeksresultaten samen te vatten en te analyseren. Behandelt een deel van de vragenlijsten voor selectieprocedures voor samenstelling van bouwteams. Presenteert voor belangstellenden de mogelijkheden van het bedrijf.
  
4Beheert (computer)bestanden met gegevens over de eigen onderneming, over uitgevoerde projecten en gegevens over de markt. Werkt deze bestanden bij aan de hand van interne bronnen en voornamelijk literatuur. Maakt overzichten ten behoeve van de verkoopbevordering. Verstrekt op aanvraag informatie over het eigen bedrijf en over uitgevoerde of in uitvoering zijnde projecten. Verkoopt in overleg met de directie of commerciële leiding op de lokale markt kleine, onderhands uit te voeren verbouwingen, uitbreidingen, kleine restauraties e.d.
  
3  
  
2 
  
1 

P.M.: Zie ook Administratie Algemeen.

Functieladder 7 INKOOP

 Functie-niveau-karakteristiek
6Verzorgt in samenwerking met een assistent de inkoop van bouwmaterialen, materieel en diensten van derden voor een middelgroot bedrijf of deel van een groot bedrijf. Laat prijsoffertes aanvragen. Sluit na intern overleg jaarcontracten af voor omvangrijke leveranties van bepaalde bouwmaterialen (betonijzer etc.). Voert prijsonderhandelingen en regelt bestellingen en opdrachtverlening aan leveranciers en onderaannemers.
  
5Koopt gereedschappen, afbouwmaterialen en kantoorbenodigdheden in. Verwerft opties op zandwinning ten behoeve van eventueel uit te voeren wegenbouwprojecten. Onderhoudt de contacten met leveranciers. Overlegt met directie of commerciële leiding over de te bedingen leveringscondities en leverancierskeuze. Verzamelt en bewerkt niet rechtstreeks toegankelijke marktinformatie.
  
4Koopt bouwmaterialen en –materieel in op aanwijzingen van zijn chef. Heeft frequent contact met leveranciers over prijzen en leverdata. Verstrekt prijsinformatie aan calculators, zorgt voor materiaalmonsters en overlegt met Uitvoering over hoeveelheden en levertijden.
  
3Roept materialen af op basis van raamcontracten. Koopt kleine hoeveelheden materialen in aan de hand van prijslijsten en prijsopgaven van leveranciers, ter aanvulling van magazijnvoorraden. Verzorgt de bijbehorende administratie.
  
2  
  
1 

P.M.: Zie ook Administratie Algemeen.

Functieladder 8 BEHEER VAN MATERIEEL EN BOUWMATERIAAL

 Functie-niveau-karakteristiek
6Coördineert de inzet van bedieningspersoneel. Geeft leiding aan onderhoudspersoneel, dat onderhoud aan het materieel uitvoert in een werkplaats, op het materieelerf of op de bouwplaats. Ziet toe op de inzet van materieel en bedieningspersoneel. Bewaakt onderhoudskosten en signaleert de status van het materieel. Adviseert bij aankoop of vervanging van materieel. Besteedt specialistisch onderhoud uit aan derden.
  
5Regelt de inzet van materieel en bedieningspersoneel op een of meer middelgrote tot grote (wegen)bouwprojecten. Regelt inhuur en verhuur van groot materieel met derden en stelt daarbij de huurprijzen vast op basis van richtlijnen. Adviseert met betrekking tot bouwplaatsinrichting, inzet materieel, aanschaf, afstoten en ontwikkeling van materieel. Bewaakt energieverbruik, afschrijving materieel en materieelkosten per werk. Houdt toezicht op enige assistenten.
  
4Behandelt materieelaanvragen. Stelt schema's op voor inzet materieel en transporten van materialen (asfalt, beton, elementen e.d.). Regelt inhuur van materieel en transporten voor derden. Verstrekt informatie over verhuur materieel. Zorgt voor reparatie en preventief onderhoud. Houdt daartoe enige kleine administraties bij. Houdt eventueel toezicht op assistenten.
  
3Beheert een klein magazijn. Verzorgt administratieve voorraadbewaking en bestelt hulpmaterieel. Ziet toe op de werkzaamheden van een magazijnbediende of verzorgt met een ploeg werfpersoneel de opslag en afvoer van materieel en materialen. Regelt de belading van de vrachtwagens overeenkomstig laad- en transportschema's. Zorgt voor een doelmatige indeling van het terrein en een verantwoorde opslag. Ziet erop toe dat het nodige onderhoud wordt verricht, alsook eenvoudige reparatiewerkzaamheden aan materieel. Verricht een aantal eenvoudige administratieve werkzaamheden.
  
2Verzorgt de uitgifte van onderdelen, materialen en/of gereedschappen. Controleert de aangevoerde goederen en materialen en signaleert wanneer aanvullingen nodig zijn. Draagt zorg voor een doelmatige indeling en opslag in het magazijn en houdt een eenvoudige magazijnadministratie bij.
  
1Assisteert bij uitpakken, controleren, tellen, sorteren, coderen, opbergen en uitgeven van goederen in het magazijn, alsmede bij het verzendgereed maken en laden en lossen van voertuigen.

Functieladder 9 ONDERHOUD MATERIEEL

 Functie-niveau-karakteristiek
6  
  
5Geeft leiding aan een groep van (circa 10 medewerkers) onderhoudspersoneel, werkzaam in een werkplaats, op het materieelerf of op de bouwplaats. Ziet toe op het onderhoud van bijvoorbeeld bouwkranen, wegenbouwmachines, asfaltinstallaties en vrachtwagens. Besteedt een deel van het werk uit en bewaakt dit.
  
4Houdt toezicht op enkele medewerkers en werkt zelf mee aan het onderhoud van materieel op de bouwplaats, op het materieelerf of in de werkplaats. Besteedt eventueel onderhoudswerk uit, koopt hulpmaterialen en onderdelen in volgens richtlijnen. Verzorgt werkvoorbereiding en taakverdeling. Verricht op grond van uitgebreide opleiding en/of veel ervaring al het voorkomende onderhoud en montagewerk of een deel van het gespecialiseerde onderhoud aan bijvoorbeeld kranen, wegenbouwmachines en vrachtwagens.
  
3Verricht allerlei vakkundig onderhoud en montagewerk aan (wegen)bouwmaterieel, op aanwijzingen.
  
2Assisteert vaklieden bij het onderhoud van (wegen)bouwmaterieel. Verricht eenvoudige demontage. Voert smeerbeurten uit. Heft kleine mechanische storingen op. Vervangt onderdelen etc.
  
1 

Functieladder 10 KWALITEITSCONTROLE ASFALT EN/OF BETON

 Functie-niveau-karakteristiek
6Geeft leiding aan beton- of asfaltproduktie, alsmede aan een kwaliteitscontrolelaboratorium (totaal 5 à 10 medewerkers). Ontwikkelt receptuur, organiseert de kwaliteitsbewaking van grondstoffen en halffabrikaat. Beheert de apparatuur in fabriek en laboratorium. Kiest grondstoffenleveranciers en onderhandelt met hen over leveringscondities.
  
5Geeft leiding aan een kwaliteitscontrolelaboratorium (met circa 5 medewerkers) voor asfalt en/of beton. Stelt de kwaliteitsnormen vast en bepaalt de onderzoeksprocedures. Stelt volgens receptuur of op basis van bestekeisen asfaltmengsels samen en onderzoekt of deze mengsels aan de gestelde eisen voldoen aan de hand van proefnemingen. Onderhoudt externe contacten met materiaaldeskundigen en deskundigen van opdrachtgevers over materiaalproblematiek. Adviseert de bedrijfsleiding in dezen.
  
4Verricht alle voorkomende laboratoriumonderzoeken naar kwaliteit en samenstelling van grondstoffen en halffabrikaten, alsmede boorkernonderzoek van eindprodukten. Ziet toe op de werkzaamheden van enkele assistenten. Rapporteert via chef aan belanghebbenden. Geeft receptuur af aan de fabriek. Bestelt grondstoffen op basis van raamcontract.
  
3Verricht volgens vastgestelde procedures onderzoek ten aanzien van grondstoffen en eindprodukten van asfalt en/of beton. Analyseert onderzoeksresultaten en geeft op grond van richtlijnen advies over goed- of afkeuring van grondstoffen, aanpassingen in receptuur en condities bij het produktieproces.
  
2Assisteert bij de uitvoering van onderzoeken naar kwaliteit en samenstelling van grondstoffen, halffabrikaten en eindprodukten, zoals het nemen en transporteren van materiaalmonsters en voorbereiden en uitvoeren van eenvoudige proeven op aanwijzingen.
  
1 

Functieladder 11 ADMINISTRATIE ALGEMEEN

 Functie-niveau-karakteristiek
6Geeft leiding aan administratieve werkzaamheden, zoals produktie-administratie, risicoverrekening, factuurcontrole en dergelijke, verdeeld over afdelingen met in totaal 10 à 20 medewerkers. Bewaakt dergelijke administratieve procedures, voert vernieuwingen in na overleg. Laat overzichten per project maken en analyseert en beoordeelt deze, rapporteert analyseresultaten aan de bedrijfsleiding.
  
5Geeft leiding aan maximaal 10 medewerkers belast met kosten- en/of tijdbewaking, nacalculatie van projecten of inkoopadministratie. Stelt de te volgen procedures vast. Controleert en analyseert de gegevens, draagt oplossingen aan voor de gesignaleerde administratieve problemen. Adviseert bij het uitbrengen van offertes, respectievelijk de keuze van leveranciers. Assisteert bij prijsonderhandelingen. Bewaakt de afhandeling van risicoregelingen.
  
4Controleert administratieve werkzaamheden van anderen. Maakt samenvattingen van gegevens en analyseert deze. Signaleert afwijkingen van budgetten, planning en dergelijke en geeft toelichting. Neemt intern en extern contact op voor het uitzoeken van administratieve verschillen of onduidelijkheden. Stelt aanvragen voor offertes op. Bewaakt de levertijden. Stelt daartoe leveringsschema's op en onderhoudt contacten met de leverancier. Behandelt schademeldingen, klachten van gebruikers, juridische aangelegenheden en dergelijke volgens richtlijnen. Signaleert probleemgevallen aan zijn chef.
  
3Verzamelt en verwerkt administratieve gegevens volgens vaste procedures ten behoeve van registraties of periodieke overzichten. Controleert administratieve gegevens door interne vergelijking, externe navraag van gegevens, berekeningen e.d. Splitst gegevens of stelt deze samen volgens diverse vaste sleutels. Stelt eenvoudige correspondentie op, verricht alle soorten typewerk, controleert voorraden, budgetten en dergelijke en signaleert afwijkingen.
  
2Voert controles op facturen uit door vergelijkingen met staten. Maakt tellingen van bedragen. Codeert facturen, bonnen en dergelijke volgens vaste voorschriften. Voert administratieve mutaties uit. Verricht correspondentietypewerk aan de hand van concept en archiveert facturen en correspondentie.
  
1 

P.M.: Zie ook Werkenadministratie, Salaris- en Loonadministratie, Boekhouding en Geautomatiseerde Administratie.

Functieladder 12 WERKENADMINISTRATIE

 Functie-niveau-karakteristiek
6  
  
5Zet bij de aanvang van middelgrote en grote projecten de werkenadministratie op. Geeft leiding aan maximaal 10 medewerkers, belast met werkenadministratie. Maakt periodiek financiële overzichten per werk en bespreekt deze periodiek met de leiding van de Uitvoering. Controleert loonberekening, facturering, verrekeningen van risico's en meer- en minderwerk e.d.
  
4Administreert volgens voorschriften het onderhanden werk. Verzamelt gegevens voor nacalculatie, bepaalt de voortgang van het werk en signaleert afwijkingen van het budget. Maakt volgens voorschrift periodiek een kostenoverzicht met meer- en minderwerk en doorberekeningen volgens de risicoregeling per project, ter voorbereiding van de automatische administratie of handboekhouding. Heeft de eindcontrole op facturen ter voorbereiding van betaalbaarstelling.
  
3Verwerkt materiaalbonnen, materieelbonnen, urenbriefjes en dergelijke voor het opstellen van weekrapporten en periodieke overzichten. Berekent lonen aan de hand van urenbriefjes, ziekmeldingen e.d. Typt verslagen van vergaderingen en afrekeningsstaten. Controleert facturen aan de hand van computerlijsten en zoekt verschillen uit door navraag bij de leverancier.
  
2Verzamelt en controleert bonnen, facturen en dergelijke door tellingen en vergelijking van bedragen; zoekt intern verschillen uit.
  
1 

P.M.: Zie ook Administratie Algemeen, Salaris- en Loonadministratie, Boekhouding en Geautomatiseerde Administratie.

Functieladder 13 SALARIS- EN LOONADMINISTRATIE

 Functie-niveau-karakteristiek
6Geeft leiding aan de salaris- en loonadministratie. Ontwikkelt richtlijnen voor de toepassing van de CAO. Stelt regelingen op inzake aanvullende arbeidsvoorwaarden. Verricht bijvoorbeeld bij reorganisaties of fusies voorbereidende werkzaamheden ten dienste van overleg met de werknemersorganisaties. Maakt het cijfermatige gedeelte van het sociaal jaarverslag. Onderhoudt werkcontacten met sociale instellingen, computercentrum en dergelijke.
  
5Verzorgt met een assistent de loon- en salarisadministratie. Verwerkt personeelsmutaties. Maakt salaris- en loonberekeningen in geval van mutaties. Verzorgt mutaties in de basisgegevens van de computerinput. Zorgt voor het doorgeven van gegevens aan de bedrijfsvereniging, het computercentrum en dergelijke. Controleert computeroutput. Controleert uitkeringen. Maakt en/of controleert de desbetreffende journaalposten voor het grootboek. Maakt cijfermatige overzichten. Behandelt klachten van het personeel betreffende loon of salaris of vervult soms de rol van personeelsfunctionaris; behandelt dan diverse personeelsproblemen of verwijst door naar externe instanties, bedrijfsleiding of directie. Assisteert bij belastingaangifte. Assisteert bij werving CAO-Bouw-personeel.
  
4Verzamelt urengegevens van de werken. Voert delen van de personeels- en/of loonadministratie uit. Maakt de desbetreffende journaalposten voor het grootboek. Richt dossiers in, maakt loonberekeningen. Geeft ziekmeldingen door. Behandelt klachten over het loon of verwijst door. Onderhoudt werkcontacten met een computercentrum. Beheert een kas.
  
3Verzamelt, codeert en verwerkt urenbriefjes en berekent CAO-lonen. Verricht diverse secretariaats- en administratieve taken ter assistentie in de afdeling of op het werk.
  
2  
  
1 

P.M.: Zie ook Administratie Algemeen, Werkenadministratie, Boekhouding en Geautomatiseerde Administratie.

Functieladder 14 BOEKHOUDING

 Functie-niveau-karakteristiek
6Geeft leiding aan de weinig of niet geautomatiseerde boekhouding en administratie met 10 tot 20 medewerkers, onder andere de afdelingen Boekhouding, Loonadministratie, soms Werkenadministratie, Interne Dienst e.d. Behandelt zelf complexe of vertrouwelijke zaken, zoals salarisadministratie en onderzoek en verbetering van de procedures. Behandelt problemen met betalingen, het afstemmen van rekeningen en de waardering van activa op grond van richtlijnen e.d. Geeft via zijn chef toelichting aan directie en externe accountant. Controleert de afdrachten van premies en belastingen. Stelt periodieke balansen en winst- en verliesrekeningen op. Bewaakt en signaleert de kosten- en liquiditeitsontwikkeling. Stemt de verslagleggingen van enkele kleine werkmaatschappijen op elkaar af.
  
5Verricht de boekhoudkundige werkzaamheden voor een kleine bouwonderneming of kleine werkmaatschappijen; wordt daarin eventueel bijgestaan door assistenten. Verzorgt de loonadministratie en de loonuitbetaling. Houdt subadministraties bij, zowel debiteuren, crediteuren, kas, bank en giro. Houdt het grootboek bij. Maakt periodiek lidiquiditeitsoverzichten voor de directie. Beheert de kas. Onderhoudt contacten met klanten, leveranciers, sociale instellingen e.d. Geeft toelichting ter verklaring van de jaarstukken aan directie en accountant.
  
4Geeft leiding aan een deeladministratie met routinematig werk, uitgevoerd door 5 tot 10 medewerkers. Controleert de boekingen. Behandelt zelf de probleemgevallen en onderhoudt daartoe ook contacten met bijvoorbeeld klanten en leveranciers. Maakt overzichten en weet hierop toelichting te geven. Voert registraties en opgaven uit volgens wettelijke regelingen, zoals afdrachten van premies en ziekmeldingen. Voert eventueel complete boekhouding voor kleine werkeenheden, zoals timmerfabriek en asfalt- of betoninstallatiebedrijf.
  
3Ziet toe op en werkt zelf mee aan het bijhouden van subadministraties (kas, bank, giro, debiteuren en crediteuren). Behandelt onjuiste of incomplete gegevens, neemt daartoe eventueel contact op met klanten, leveranciers en anderen ter verificatie van (betalings)gegevens. Vraagt om assistentie, als dit problemen oplevert. Maakt loonberekeningen op aanwijzing. Stelt complexe facturen samen en stelt specificaties op.
  
2Sorteert, splitst en codeert factuurbedragen naar het rekeningenstelsel. Splitst kosten over kostensoorten en kostenplaatsen, een en ander volgens nauwkeurige voorschriften. Verricht boekhoudingen in sub- en grootboek. Controleert tellingen en corrigeert boekingsverschillen na interne verificatie. Vraagt bij probleemgevallen om assistentie.
  
1Sorteert en codeert facturen, controleert gegevens door vergelijking met staten.

P.M.: Zie ook Administratie Algemeen, Werkenadministratie, Salaris- en Loonadministratie en Geautomatiseerde Administratie.

Functieladder 15 GEAUTOMATISEERDE ADMINISTRATIE

 Functie-niveau-karakteristiek
6Geeft leiding aan geautomatiseerde administratie met maximaal 10 medewerkers, op basis van standaardprogrammatuur voor werkenadministratie, boekhouding, voorraadbeheer, budgetbewaking en dergelijke. Verzorgt de totale financiële verslaglegging van een middelgrote onderneming. Past de interne informatieprocedures en werkregeling aan op het systeem in overleg met de leverancier of besteedt de computerverwerking uit aan een computerservicebureau. Zorgt voor onderhoud en verbeteren en verbeteren van computerprogramma's door eigen medewerkers en levert een belangrijke bijdrage in de systeemanalyse.
  
5Verricht, eventueel met enkele assistenten en een minicomputer, de complete boekhouding voor een klein bedrijf of een werkmaatschappij, of een grote deeladministratie, zoals werkenadministratie, voor een middelgroot tot groot bedrijf of besteedt dergelijke werkzaamheden uit aan een computerservicebureau. Maakt zelf analyses van de gegevens en geeft toelichting op bijvoorbeeld de jaarstukken. Onderhoudt contacten met het computerservicebureau, met leveranciers, met klanten e.a. Beheert een kas.
  
4Geeft leiding aan 10 tot 20 datatypisten. Verzorgt de werkregeling en de doorbelasting van verwerkingskosten aan computergebruikers. Behandelt problemen met gebruikers. Parametreert nieuwe toepassingen. Verzorgt de invoer van diverse niet voorgecodeerde gegevens in een geautomatiseerde administratie, bijvoorbeeld complete boekhouding, personeels- en/of salarisadministratie e.d. Controleert output en zoekt fouten uit in overleg met het computercentrum of servicebureau.
  
3Verdeelt werk over datatypisten. Assisteert hen bij bedieningsproblemen. Controleert en verbetert fouten, ook door rechtstreeks ingrijpen via controlebeeldscherm. Bewaakt de produktiestroom en zorgt voor tijdige aflevering. Springt in bij storingen.
  
2Voert gecodeerde gegevens en controlegegevens in volgens vaste procedures. Voert controles uit en verbetert fouten of signaleert problemen. Assisteert bij werkverdeling. Springt in bij storingen. Verricht ter afwisseling diverse sorteer- en controletaken op administratieve afdelingen.
  
1Voert gecodeerde en gestandaardiseerde gegevens in met een (beeldscherm)terminal.

P.M.: Zie ook Administratie Algemeen, Werkenadministratie, Salaris- en Loonadministratie en Boekhouding.

Functieladder 16 COMPUTERBEDIENING

 Functie-niveau-karakteristiek
6Geeft leiding aan een klein computercentrum, inclusief het beheer van hard- en software, met maximaal 10 medewerkers. Koopt hard- en software op basis van goedgekeurde automatiseringsplannen. Signaleert herhaalde storingen aan de leverancier en overlegt hoe deze te voorkomen. Ontwikkelt procedures voor gebruik en beveiliging, bestanden e.d. Zorgt voor opleiding van bedieningspersoneel.
  
5Geeft leiding aan een ploeg van circa 5 computeroperators. Stelt aan de hand van prioriteiten de werkvolgorde en de procesgang vast en draagt zorg voor de optimale benutting van computer en randapparatuur. Bedient zelf de controle-processor bij niet-routinematige procesgangen. Behandelt incidenten en storingen met belanghebbenden en leveranciers. Rapporteert over aanhoudende problemen. Zorgt voor het in goede staat houden van de apparatuur en een correcte dienstverlening.
  
4Ziet toe op en werkt zelf mee aan de bediening van een middelgroot computersysteem door enkele operators. Grijpt in bij storingen en tracht deze te verhelpen. Signaleert duurzame storingen aan de leiding en aan de leverancier. Verzorgt de werkregeling op de computer. Overlegt met gebruikers bij stagnaties in de verwerking. Houdt bezettingsoverzichten bij. Voert doorbelastingen van de kosten uit.
  
3Bedient computerapparatuur, zowel randapparatuur als centrale processor op aanwijzingen. Zorgt bij storingen voor veiligstelling van apparatuur en gegevens. Signaleert storingen.
  
2Assisteert bij de bediening van computerrandapparatuur. Vult kettingformulieren bij. Sorteert output en maakt deze verzendgereed.
  
1 

Functieladder 17 PROGRAMMERING EN SYSTEEMANALYSE

 Functie-niveau-karakteristiek
6Geeft leiding aan de uitvoering van systeemanalyse in het kader van automatiseringsprojecten en treedt incidenteel op als projectleider of als informatieanalist. Coördineert het up to date houden van het totale softwarebestand. Geeft richtlijnen voor technisch systeemontwerp en systeemspecificaties, opdat deelsystemen op elkaar aansluiten en een optimale procesgang wordt bereikt. Ziet toe op het testen en invoeren van nieuwe onderdelen van het systeem. Zorgt voor toegankelijkheid en beveiliging van de informatie. Ontwikkelt procedures voor het gebruik van het systeem.
  
5Het in samenwerking met een informatieanalist vaststellen van de informatiebehoefte, het maken van systeemontwerp en specificaties, de verwerking van procedures, controles e.d. Het leidinggeven bij het programmeren van systeemontwerpen en zorgen voor coördinatie bij up-dating van programmatuur. Het begeleiden van systeemtests, het opsporen van de oorzaken van storingen of fouten en het coördineren van dergelijke assistentie bij de invoering.
  
4Het opzetten van computerprogramma's in één of andere programmeertaal aan de hand van stroomschema's of specificaties. Het testen van programma's en het uitzoeken van fouten en storingen, het aanbrengen van verbeteringen. Incidenteel het aanbrengen van modificaties in machinetaal. Het verzamelen en vastleggen van programmadocumentatie en het assisteren bij de invoering van nieuwe onderdelen van het systeem.
  
3  
  
2 
  
1 

Functieladder 18 PERSONEELSZAKEN

 Functie-niveau-karakteristiek
6Verzorgt de werving en selectie, introductie en opleiding van het kader- en/of CAO personeel. Adviseert personeelsleden bij persoonlijke problemen of verwijst hen door naar interne of externe instanties. Ontwikkelt in overleg richtlijnen, bijvoorbeeld voor de personeelsvervanging bij ziekte, verlof, vakantie en dergelijke of met betrekking tot veiligheid op de bouwplaats.
  
5Verzorgt de opleiding van het kader- en het CAO-personeel in overleg met de leiding. Verzamelt informatie over externe opleidingen, onderhoudt contacten met opleidingsinstituten, gaat subsidiemogelijkheden na, bewaakt een opleidingsbudget en adviseert belangstellenden inzake studiemogelijkheden.
  
4Voert een personeelssecretariaat met dossierstelsel en correspondentie-archief. Verzamelt en bewerkt allerlei personeelsgegevens ter voorbereiding van personeelsbeleid, sociaal jaarverslag e.d. Geeft personeelsgegevens door aan interne en externe instanties, verzorgt de externe correspondentie en ziet toe op de werkzaamheden van enkele assistenten.
  
3Assisteert op een personeelsafdeling met het bijhouden van dossiers en archieven. Behandelt daarbij vertrouwelijke informatie. Typt brieven van concept. Staat bezoekers te woord en verwijst hen door.
  
2  
  
1 

P.M.: Zie ook Salaris- en Loonadministratie.

Functieladder 19 SECRETARIAAT

 Functie-niveau-karakteristiek
6  
  
5Verricht de secretariaatswerkzaamheden voor de directie. Behandelt vertrouwelijke correspondentie. Behandelt in voorkomende gevallen een deel van de salarisadministratie, maakt afspraken, selecteert informatie en bezoekers, verwijst eventueel door. Notuleert directiebesprekingen en loopt de daarbij vastgelegde afspraken na. Houdt het directie-archief bij. Houdt eventueel toezicht op een of meer assistenten.
  
4Verricht secretariaatswerkzaamheden, bijvoorbeeld voor de directie of voor een afdeling(schef). Houdt agenda's bij, maakt afspraken op aanwijzigingen en loopt deze na. Verslaat vergaderingen, neemt correspondentie op in steno en werkt deze uit, ook eventueel in moderne talen. Houdt een archief bij en eventueel het kantoorbenodigdhedenmagazijn. Heeft wellicht enige nevenactiviteiten in de afdeling.
  
3Verricht algemeen en vertrouwelijk typewerk (bijvoorbeeld personeelsinformatie), ook in de moderne talen. Beheert een klein archief of kantoorbenodigdhedenmagazijn. Houdt agenda's bij, maakt afsprakenlijstjes tijdens vergaderingen, geeft afspraken door. Houdt een lijst voor bereikbaarheid van personen bij. Verricht eventueel enkele administratieve taken met controle voor vergelijking van gegevens uit verschillende bronnen. Verricht receptie- en telefooncentralewerkzaamheden met veel buitenlandse contacten.
  
2Verricht allerhande typewerk in het Nederlands; bedient telex; behandelt inkomende en uitgaande post; bedient een telefooncentrale; ontvangt bezoekers en verwijst deze door. Houdt eventueel een correspondentie-archief bij. Voert diverse gegevens op aanwijzigingen in computer in via terminal. Maakt fotokopieën.
  
1Typt facturen aan de hand van lijsten, verricht invoer van getallenreeksen in computer via terminal, distribueert correspondentie.

Functieladder 20 TEKSTVERWERKING

 Functie-niveau-karakteristiek
6  
  
5  
  
4Geeft leiding aan tekstverwerking door circa 10 medewerkers. Verzorgt de werkregeling en instructie. Controleert mede het werk voor aflevering. Bestelt apparatuur en materiaal en zorgt voor onderhoud. Zorgt voor opleiding van de medewerkers. Weet moderne tekstverwerkende apparatuur te programmeren.
  
3Levert vertrouwelijk typewerk en/of typewerk in de moderne talen. Houdt toezicht op aankomende typisten. Controleert typewerk. Kent het gebruik van moderne tekstverwerkingsapparatuur en instrueert anderen daarin.
  
2Typt Nederlands en één der moderne talen van concept; typt tabellen, formulieren, correspondentie e.d. Kàn werken met dictafoon en moderne tekstverwerkende apparatuur.
  
1Typt Nederlandse correspondentie van concept en brengt op aanwijzigingen correcties aan.

Functielijst 21 REPRODUCTIE

 Functie-niveau-karakteristiek
6  
  
5Geeft leiding aan het reproduceren van tekeningen, offsetdrukken, fotokopiëren en allerlei afwerking in een grote reproduktie-afdeling met 5 tot 10 medewerkers. Verzorgt de werkvoorbereiding en voortgangscontrole, lost technische problemen op bij meerkleurendruk, storingen in apparatuur e.d. Onderhoudt contacten met leveranciers en beheert de diverse grondstoffen en hulpmaterialen.
  
4Geeft leiding aan Reproduktie, Postkamer, Kantoorbenodigdhedenmagazijn met totaal circa 5 medewerkers. Zorgt voor tijdige aflevering van materialen en onderhoud van de apparatuur of verricht zelf meerkleurenoffsetdrukwerk. Vervaardigt zelf de platen, kiest kleuren en materialen, adviseert ten aanzien van combinaties, verhelpt eenvoudige storingen in de apparatuur.
  
3Heeft toezicht op en werkt mee aan lichtdruk, fotokopieer- en stencilwerkzaamheden. Beheert de apparatuur. Verhelpt zelf kleine storingen in de apparatuur. Neemt eventueel contact op met de leverancier. Zorgt voor voldoende materiaal in voorraad. Ziet toe op juiste distributie van fotokopieën en de archivering van originelen.
  
2Bedient offsetpers voor intern drukwerk of fotokopieerapparatuur; verricht afwerk-werkzaamheden, alsmede op aanwijzing onderhoud en kleine reparaties aan de apparatuur. Archiveert originelen, geeft kantoorbenodigdheden uit, signaleert stand van voorraden aan zijn chef.
  
1Maakt lichtdrukken, fotokopieën, stencils en dergelijke op diverse apparatuur. Vult papier en chemicaliën bij op aanwijzigingen. Werkt lichtdrukwerk af door snijden, nieten e.d.

Functieladder 22 RECEPTIE, TELEFOON, TELEX

 Functie-niveau-karakteristiek
6  
  
5  
  
4  
  
3Bedient telefooncentrale, telex, teletrace-apparatuur en dergelijke, eventueel in de moderne talen aan de hand van uitgewerkt concept. Ontvangt bezoekers en verwijst hen door. Verzorgt reservering van vergaderzalen en geeft boodschappen door of verricht andere neventaken, zoals het beheer ven een kleine kas; beheert de kantoorbenodigdheden e.d.
  
2Bedient een telefooncentrale en ontvangt bezoekers en verwijst hen door. Weet zich uit te drukken in één of enkele moderne talen.
  
1 

Functieladder 23 INTERNE DIENST

 Functie-niveau-karakteristiek
6Geeft leiding aan de Interne Dienst met maximaal 50 medewerkers, verdeeld over bijvoorbeeld Gebouweninrichting en Onderhoud, Reproduktie, Postkamer, Magazijn, Receptie, Telefoon, Tekstverwerking en Kantine. Treedt op als coördinator, belast met de uitvoering bij interne verhuizingen en verbouwingen. Koopt na intern overleg meubilair en kantoormachines. Onderhoudt het zakelijke contact met leveranciers en schoonmaakdienst. Stemt de diverse werkafspraken en procedures van de afdelingen van de Interne Dienst op elkaar af en legt een en ander vast in interne regelingen.
  
5Geeft leiding aan de Interne Dienst met maximaal 30 medewerkers, verdeeld over bijvoorbeeld Gebouweninrichting en Onderhoud, Reproduktie, Postkamer, Magazijn, Receptie, Telefoon, Kantine. Organiseert interne verhuizingen; koopt na intern overleg meubilair, kantoormachines, kantoorbenodigdheden e.d. Maakt afleveringsafspraken met leveranciers, onderhoudt het werkcontact met bijvoorbeeld een schoonmaakbedrijf, een en ander in overleg met Inkoop of Directie, of geeft leiding aan een afdeling in de Interne Dienst met circa 10 geschoolde vaklieden, zoals huisdrukkerij, elektromechanisch onderhoud en garage.
  
4Verricht gespecialiseerd technisch onderhoud aan installaties in gebouwen, zoals liften, airconditioning en roltrappen. Wordt daarbij geassisteerd door één of enkele assistenten, of heeft leiding van een aantal afdelingen van de Interne Dienst, met circa 10 medewerkers in Kantine, Receptie, Telefooncentrale, Reproduktie en dergelijke of heeft leiding van een dergelijke afdeling als onderdeel van een grotere interne dienst.
  
3Verricht vakkundig onderhoud, zoals timmerwerk, metselwerk, stukadoorswerk, bank-, las- en constructiewerk. Onderhoudt machines en elektrische installaties volgens voorschriften van de leverancier. Vervangt onderdelen en voert kleine reparaties uit aan machines en installaties of beschadigd meubilair. Geeft leiding aan afdelingscombinaties met bijvoorbeeld Postkamer, Kantine en Magazijn, met in totaal maximaal 10 medewerkers.
  
2Verricht onderhoudswerk, zoals het olie verversen, het opheffen van kleine mechanische storingen, het vervangen van onderdelen in apparaten, het schilderwerk; verplaatst binnenwanden, richt vergaderzalen in, regelt interne verhuizingen e.d. Heeft leiding in een kantine, koopt grondstoffen in, rekent verkochte maaltijden af. Heeft leiding van een postkamer. Transporteert goederen en documenten met een personen- of bestelauto. Verzorgt de uitgifte van een kantoorbenodigdhedenmagazijn.
  
1Verricht eenvoudig onderhoudswerk, zoals vervangen van lampen, het reinigen van apparatuur, het schoonhouden van kantine, gangen en trappen. Zet en serveert koffie en thee in kantoor en kantine. Bereidt eenvoudige gerechten, zoals soep en croquetten. Brengt inkomende post rond en maakt uitgaande post verzendgereed.

BIJLAGE 4

EVENREDIGHEIDSFORMULE BEHOREND BIJ ARTIKEL 16 LID 4

X = a x b + ij 52

waarin X = aantal verlofdagen, waarop de werknemer recht heeft wanneer zijn dienstverband in een vakantiejaar korter dan 12 maanden heeft geduurd.

a = aantal weken dienstverband in het vakantiejaar waarbij gedeelten van weken naar boven worden afgerond op hele weken.

b = aantal verlofdagen per vol jaar dienstverband.

ij = aanvulling naar volle verlofdagen.

BIJLAGE 6

DOOR DE WERKGEVER EN WERKNEMER IN ACHT TE NEMEN OPZEGTERMIJN.

a. door werkgever in acht te nemen opzegtermijnen in maanden

leeftijd van de werknemer aantal volle jaren dienstverband
1234567891011 e.v
161           
1711          
18111         
191111       
2011111       
21111111     
221111112     
2311111122   
24111111222   
251111112222 
26 t/m 4611111122223
47 t/m 5012222233334
51 t/m 5412222344445
55 t/m 6412222344456

b. door werkmener in acht te nemen opzegtermijnen in maanden

leeftijd van de werknemer aantal volle jaren dienstverband
1234567891011 e.v
161           
1711          
18111         
191111       
2011111       
21111111     
221111112     
2311111122   
24111111222   
251111112222 
26 en ouder11111122223

BIJLAGE 7

HET INDIVIDU-GERICHTE PAKKET BEDRIJFSGEZONDHEIDSZORG

De te verrichten diensten, als bedoeld in artikel 37 lid 3 zullen omvatten:

Bedrijfsgezondheidskundige begeleiding van de zieke of minder-valide werknemer, gericht op het wegnemen van oorzakelijke factoren in zijn arbeidssituatie dan wel het aanpassen van de arbeidstaak aan de resterende arbeidsgeschiktheid. De verzuimbegeleiding vindt op een door de BGD ontwikkelde wijze aantoonbaar planmatig plaats.

BIJLAGE 8

INHOUD ARBO-BELEIDSPLAN

II. Het is de werkgever toegestaan om in het kader van een verzoek om ontheffing als bedoeld in artikel 8, derde lid, van het Buitengewoon Besluit Arbeidsverhoudingen 1945, af te wijken van de onder I opgenomen bepaling(en) houdende een mutatie van het loon voorzover de onverkorte toepassing van die bepaling(en) de verlening van een ontheffing in de weg zou staan om reden dat de personeelskosten van de betrokken onderneming onvoldoende zijn gematigd.

III. Indien en voor zover de onder I opgenomen bepalingen strijdig zijn met (mede) ter zake van de vaststelling van lonen en/of andere arbeidsvoorwaarden bij of krachtens de wet gestelde of te stellen regelen, prevaleren deze regelen.

IV. Dit besluit treedt in werking met ingang van de tweede dag na die van publikatie in de Nederlandse Staatscourant.

V. Dit besluit wordt gepubliceerd door plaatsing in een bijvoegsel bij de Nederlandse Staatscourant.

's-Gravenhage, 25 november 1994

De Minister van sociale Zaken en Werkgelegenheid

Names deze,

W. J. Schmale.


XNoot
1

Noot van cao-partijen: „In bijlage 4 is hiervoor een evenredigheidsformule opgenomen."

XNoot
1

„Onder „enigerlei wettelijke reden" wordt niet verstaan de loondoorbetalingsverplichting van de werkgever gedurende de eerste 6 c.q. 2 weken van ziekte."

XNoot
1

In het kader van de problematiek rond de overhevelingstoeslag moet worden bewerkstelligd dat de verzekeraar de schade-uitkering direct aan de verzekerde uitkeert.

Indien blijkt dat deze oplossing niet leidt tot het door partijen beoogde resultaat – het bereiken van een uitkering gelijk aan 70% van het WAO-dagloon bij de hoogste arbeidsongeschiktheidsklasse – dan zullen partijen nader overleg voeren.

XNoot
2

Noot van cao-partijen: „Indien een aanvullende uitkering wordt berekend over de verzekerde som in plaats van het premieloon SV wordt de werkgeversbijdrage – in afwijking van het in dit lid bepaalde – eveneens berekend over de verzekerde som."

XNoot
1

Het is de werkgever toegestaan – in afwijking van het in artikel 18A lid 3 gestelde – over het gehele kalenderjaar 1995 de werkgeversbijdrage vast te stellen op 0,583% van het premieloon SV.

XNoot
1

Zie bijlage 5.

XNoot
1

Met betrekking tot de tijdelijke Bouwcombinaties conformeren partijen zich aan de uitspraak welke de Commissie voor Fusie-aangelegenheden van de SER heeft gedaan op 5 februari 1974 (zie bijlage 5).

XNoot
1

Met uitzondering van huis- en bedrijfsrioleringen.

XNoot
1

De CAO voor het Bouwbedrijf inzake „voorziening bij ongeval" 1993 is opgenomen in het CAO-boekje 1992.

XNoot
1

Daar waar in deze CAO verwezen wordt naar partijen kan men zich wenden tot een der partijen vermeld in aanhangsel R. De partij waar men zich toe heeft gewend zal de overige partijen hiervan in kennis stellen.

XNoot
1

Voor medewerkers in opleiding wordt geen apart functieniveau onderscheiden. Deze werknemers worden tijdelijk een trede lager ingedeeld dan de functie waarvoor zij in opleiding zijn. Het kan voorkomen dat in een onderneming aan een werknemer een salaris boven het maximum wordt toegekend.

XNoot
1

Noot van cao-partijen: „Ingeval van ziekte van de werknemer heeft de werkgever vanaf 1 januari 1994 dezelfde bijdrage- en premieverplichtingen voor de bedrijfstakeigen regelingen als voor genoemde datum het geval was. Voor deze datum werden deze echter vanuit de ziekengeldkas betaald."

XNoot
1

Zie Nadere Toelichting.

XNoot
1

Algemeen verbindendverklaring heeft geen terugwerkende kracht.

XNoot
1

Voor medewerkers in opleiding wordt geen apart functieniveau onderscheiden. Deze werknemers worden tijdelijk een trede lager ingedeeld dan de functie waarvoor zij in opleiding zijn.

XNoot
1

Voor medewerkers in opleiding wordt geen apart functieniveau onderscheiden. Deze werknemers worden tijdelijk een trede lager ingedeeld dan de functie waarvoor zijn in opleiding zijn.

XNoot
1

Algemeen verbindendverklaring heeft geen terugwerkende kracht.

XNoot
1

Algemeen verbindendverklaring heeft geen terugwerkende kracht.

XNoot
1

Artikel 1637s van het Burgerlijk Wetboek is onverkort van toepassing.

XNoot
1

Algemeen verbindendverklaring heeft geen terugwerkende kracht.

XNoot
1

Artikel 1637ij Burgerlijk Wetboek verbiedt het maken van direct ondersceid tussen mannen en vrouwen. Een regeling die vrouwen, in afwijking van dit verbod, in een bevoorrechte positie plaatst is slechts toegestaan als met de regeling wordt beoogd feitelijke ongelijkheden op te heffen en de regeling geschikt is voor en in redelijke verhouding staat tot het te bereiken doel. De bevoorrechting dient te worden beëindigd als de ongelijkheid is opgeheven.

XNoot
1

Adres van de Stichting Arbouw: Postbus 8114, 1005 AC Amsterdam. Telefoon: 06-0222332.

XNoot
1

Verzekeringsvoorwaarden: „a. Indien en voor zover de mindelen uit de beschikbare overrente daartoe de ruimte bieden worden de aanvullende uitkeringen aangepast aan de ontwikkeling van de WAO-uitkeringen. b. Mochten de middelen het bedrag dat voor deze indexatie benodigd is te boven gaan dan zal het restant worden ondergebracht in een overrentedepot bij de verzekeraar. c. Naar keuze van de werkgever kunnen de middelen uit het overrentedepot worden aangewend voor: a. het vormen van een buffer teneinde indexatie van ingegane WAO-aanvullingen veilig te stellen voor momenten dat de beschikbare overrente niet toereikend is; b. het verlagen van de verschuldigde premie. De verschuldigde premie kan pas worden verlaagd, indien een buffer aanwezig is om de ingegane WAO-aanvullingen te indexeren. d. Deze buffer dient tenminste gelijk te zijn aan 2 jaar indexatie, gebaseerd op de gemiddelde indexatie van de WAO-uitkeringen over de voorafgaande vijf kalenderjaren. e. Indien de verzekeringsovereenkomst wordt beëindigd, doet de werkgever afstand van toekomstige overrente uit de belegde middelen. De verzekeraar verplicht zich er in dat geval toe de toekomstige overrente aan te wenden voor voortgaande indexatie van de reeds ingegane WAO-aanvullingen."