13 december 2001
Nr. P&O2001/U100141
Directie Personeel en Organisatie
De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,
Gelet op het Mandaat- en volmachtbesluit secretaris-generaal BZK;
Gezien het advies van de Groepsondernemingsraad;
Besluit:
Paragraaf 1. Begripsbepalingen
In dit besluit wordt verstaan onder:
- ministerie: het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties;
- minister: de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties onderscheidenlijk de Minister voor Grote Steden- en Integratiebeleid;
- bewindspersoon: de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, de Minister voor Grote Steden- en Integratiebeleid onderscheidenlijk de Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties;
- besluit: een besluit dat of een handeling die wordt toegerekend aan de Staat onderscheidenlijk een bewindspersoon en waaraan rechtsgevolgen zijn verbonden;
- stuk: een stuk dat een besluit inhoudt of een ander stuk dat wordt toegerekend aan een bewindspersoon;
- diensthoofd: de plaatsvervangend secretaris-generaal, een directeur-generaal of het hoofd van de Binnenlandse Veiligheidsdienst van het ministerie.
Paragraaf 2. Algemeen mandaat en volmacht diensthoofden
1. Het diensthoofd is bevoegd om namens een bewindspersoon besluiten te nemen en stukken af te doen en te ondertekenen.
2. Het diensthoofd is bevoegd om namens een bewindspersoon voor de Staat privaatrechtelijke rechtshandelingen te verrichten.
3. De bevoegdheden, bedoeld in het eerste en tweede lid, worden aangeduid als: het mandaat en de volmacht van het diensthoofd.
Het mandaat en de volmacht van het diensthoofd wordt uitgeoefend ten aanzien van aangelegenheden die naar het oordeel van het diensthoofd en te zijner verantwoording behoren tot zijn werkterrein overeenkomstig het Organisatiebesluit BZK en die, onverminderd het bepaalde in het MV-besluit secretaris-generaal BZK onderscheidenlijk dit besluit, redelijkerwijs niet behoren te worden voorgelegd aan een bewindspersoon of de secretaris-generaal.
Onverminderd het bepaalde in het MV-besluit secretaris-generaal BZK onderscheidenlijk dit besluit, heeft het mandaat en de volmacht van het diensthoofd in ieder geval betrekking op:
a) de taken van het diensthoofd en de onder het diensthoofd ressorterende functionarissen en dienstonderdelen, genoemd in het Organisatiebesluit BZK, en het uitoefenen van integraal management dienaangaande met inbegrip van aangelegenheden op organisatorisch, personeel, financieel en materieel gebied en aangelegenheden met betrekking tot het verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen;
b) het vaststellen van de formatie van de onder het diensthoofd ressorterende dienstonderdelen;
c) het leiding geven aan de rechtstreeks onder het diensthoofd ressorterende functionarissen;
d) het optreden als bestuurder in de zin van de Wet op de ondernemingsraden in het overleg met de ondernemingsraad van de onder het diensthoofd ressorterende dienstonderdelen, voor zover niet een onder het diensthoofd ressorterende functionaris als zodanig optreedt;
e) het vertegenwoordigen van een bewindspersoon namens de Staat in gerechtelijke procedures waarbij het dienstonderdeel is betrokken;
f) het vaststellen van beleidsregels en circulaires met betrekking tot aangelegenheden op het werkterrein van het diensthoofd overeenkomstig het Organisatiebesluit BZK;
g) het beheer van de archiefbescheiden van de onder het diensthoofd ressorterende dienstonderdelen op grond van de desbetreffende departementale regelgeving;
h) het afnemen van de eed of de belofte van ambtenaren die worden aangesteld bij een onder het diensthoofd ressorterend dienstonderdeel.
Paragraaf 3. Bijzonder mandaat en volmacht diensthoofden
Het mandaat om te beslissen op bezwaarschriften tegen besluiten van of namens een bewindspersoon met betrekking tot een personele aangelegenheid, als bedoeld in artikel 2:3, onder g, van het MV-besluit secretaris-generaal BZK wordt met toepassing van artikel 6:3 van voornoemd besluit uitgeoefend door de plaatsvervangend secretaris-generaal, voor zover ten aanzien van het Korps landelijke politiediensten en de Informatie- en communicatietechnologie Organisatie niet anders is bepaald, onverminderd het bepaalde in artikel 4:3, onder b, van het MV-besluit secretaris-generaal BZK.
1. Het mandaat van het hoofd van de Binnenlandse Veiligheidsdienst omvat tevens de bevoegdheid om te besluiten op verzoeken aan de Binnenlandse Veiligheidsdienst op grond van de Wet openbaarheid van bestuur, onverminderd het bepaalde in artikel 2:2 van dit besluit.
2. Het eerste lid is niet van toepassing op bezwaarschriften dienaangaande.
Het mandaat van de directeur-generaal Management en Personeelsbeleid omvat tevens:
a) de leiding van het overleg met de centrales van overheidspersoneel en de overheidswerkgevers of verenigingen van overheidswerkgevers, bedoeld in de Regeling overleg Raad voor het Overheidspersoneelsbeleid;
b) de leiding van het overleg met de Sectorcommissie overleg rijkspersoneel, genoemd in het Algemeen Rijksambtenarenreglement.
Het mandaat van de directeur-generaal Openbare Orde en Veiligheid omvat tevens:
a) de leiding van het overleg met de Commissie voor georganiseerd overleg in politie-ambtenarenzaken, genoemd in het Besluit overleg en medezeggenschap politie 1994;
b) de leiding van het overleg met de Commissie Korps landelijke politiediensten, genoemd in het Besluit overleg en medezeggenschap politie 1994, in de hoedanigheid van gemandateerd korpsbeheerder.
Ten aanzien van het mandaat en de volmacht van de directeur-generaal Openbare Orde en Veiligheid met betrekking tot het beheer van het Korps Landelijke Politiediensten onderscheidenlijk de Informatie- en communicatietechnologie Organisatie, geldt het volgende:
a) artikel 5:3 van dit besluit is niet van toepassing;
b) artikel 8:2, eerste lid en artikel 8:3 zijn slechts van toepassing op voornoemde dienstonderdelen voor zover dit door de directeur-generaal Openbare Orde en Veiligheid, de korpschef van het Korps Landelijke Politiediensten of de directeur Informatie- en communicatietechnologie Organisatie is bepaald.
Paragraaf 4. Ondertekening door diensthoofden
1. Ondertekening van besluiten en stukken op grond van het mandaat van het diensthoofd vindt plaats op de volgende wijze:
(aanduiding bewindspersoon),
voor deze,
(aanduiding diensthoofd),
(handtekening)
(naam)
2. Bij ondertekening van besluiten en stukken op grond van de volmacht van het diensthoofd wordt de aanduiding van de bewindspersoon voorafgegaan door: Namens de Staat der Nederlanden.
Paragraaf 5. Beperkingen mandaat en volmacht diensthoofden
Het mandaat en de volmacht van het diensthoofd is niet van toepassing:
a) indien bij wettelijk voorschrift anders is bepaald;
b) indien de aard van de bevoegdheid of het stuk zich daartegen verzet;
c) indien het een stuk betreft dat bij de ontvanger de indruk kan wekken dat de ondertekenaar persoonlijk een beslissing neemt die door een bewindspersoon behoort te worden genomen;
d) op besluiten en stukken met betrekking tot politieke of maatschappelijke aangelegenheden van principiële aard.
Artikel 4:2, eerste en tweede lid, en artikel 4:3 van het MV-besluit secretaris-generaal BZK, inzake aan de bewindspersonen voorbehouden aangelegenheden, zijn van toepassing.
Aan de secretaris-generaal is, voor zover in of krachtens dit besluit niet anders is bepaald, voorbehouden het nemen van besluiten en het afdoen en ondertekenen van stukken met betrekking tot:
a) de onderdeelsoverstijgende kaders van het beleid en beheer inzake alle aspecten van de bedrijfsvoering van het ministerie met inbegrip van aangelegenheden op organisatorisch, personeel, financieel en materieel gebied en aangelegenheden met betrekking tot het verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen;
b) het nader vaststellen van de inrichting van de onder de plaatsvervangend secretaris-generaal, de directeuren-generaal en het hoofd van de Binnenlandse Veiligheidsdienst ressorterende dienstonderdelen op basis van het Organisatiebesluit BZK;
c) aangelegenheden die op grond van bovendepartementale regelgeving of afspraken op centraal departementaal niveau dienen te worden afgehandeld;
d) het beslissen op bezwaarschriften tegen besluiten van of namens een bewindspersoon met betrekking tot een personele aangelegenheid;
e) het vertegenwoordigen van de minister namens de Staat bij de toepassing van de Wet op de ondernemingsraden bij het ministerie en het optreden als bestuurder in de zin van voornoemde wet in het overleg met de Groepsondernemingsraad van het ministerie;
f) het vertegenwoordigen van de minister in het overleg met het departementaal georganiseerd overleg;
g) personele beheersbeslissingen op grond van het Beheersbesluit KABGNA/KABGA 1998 ten aanzien van de directeuren van de Kabinetten van de Gouverneurs van de Nederlandse Antillen en Aruba;
h) het optreden als gemachtigd ambtenaar in de zin van de departementale regelgeving met betrekking tot de uitvoering van de Wet openbaarheid van bestuur;
i) het optreden als bevoegd gezag als bedoeld in de Regeling procedure inzake het omgaan met een vermoeden van een misstand;
j) het verlenen van ontslag aan een ambtenaar op grond van artikel 125e van de Ambtenarenwet;
k) het vaststellen en ondertekenen van beleidsregels en circulaires met betrekking tot de aangelegenheden, bedoeld in dit artikel.
1. Het mandaat en de volmacht van het diensthoofd met betrekking tot het aangaan van financiële verplichtingen en het doen van uitgaven is beperkt tot het budget dat aan het diensthoofd ter beschikking is gesteld op basis van een door de secretaris-generaal en de directeur Financieel-Economische Zaken goedgekeurd bestedingsplan.
2. Het diensthoofd is bevoegd om in afwijking van het eerste lid financiële verplichtingen aan te gaan en uitgaven te doen, voor zover aan hem daartoe uitdrukkelijk en schriftelijk mandaat is verleend door een bewindspersoon of de secretaris-generaal, met medeparaaf van de directeur Financieel-Economische Zaken.
Het buiteninvorderingstellen of kwijtschelden van een privaatrechtelijke vordering geschiedt met medeparaaf van of namens de directeur Financieel-Economische Zaken bij een bedrag van tenminste € 5.000,- en met inachtneming van de door de Minister van Financiën gestelde voorschriften.
Paragraaf 6. Afwezigheid en verhindering van diensthoofden
1. Bij tijdelijke afwezigheid of verhindering van het diensthoofd wordt diens mandaat en volmacht volledig uitgeoefend door het plaatsvervangend diensthoofd.
2. De aanwijzing van een plaatsvervangend diensthoofd geschiedt door het diensthoofd met inachtneming van het Organisatiebesluit BZK en in overeenstemming met de secretaris-generaal.
3. Bij gelijktijdige tijdelijke afwezigheid of verhindering van het diensthoofd en het plaatsvervangend diensthoofd wordt het mandaat en de volmacht van het diensthoofd bij wijze van waarneming volledig uitgeoefend door de functionaris die daartoe door het diensthoofd in overeenstemming met de secretaris-generaal is aangewezen.
4. Ondertekening van besluiten en stukken ingevolge dit artikel vindt plaats overeenkomstig artikel 4, met dien verstande dat de handtekening voorafgegaan wordt door: b/a.
Paragraaf 7. Ondermandaat en doorverlening volmacht diensthoofden
1. Het diensthoofd is, voor zover niet anders is bepaald, bevoegd tot het verlenen van ondermandaat en het doorverlenen van zijn volmacht, respectievelijk tot het beperken of het intrekken daarvan, aan onder hem ressorterende functionarissen ten aanzien van aangelegenheden op hun werkterrein overeenkomstig het Organisatiebesluit BZK, met inachtneming van het MV-besluit directeuren BZK.
2. Het diensthoofd kan bij toepassing van de bevoegdheid, bedoeld in het eerste lid, afwijken van het MV-besluit directeuren BZK.
3. Het diensthoofd kan, voor zover niet anders is bepaald, bij toepassing van de bevoegdheid, bedoeld in het eerste lid, tevens de bevoegdheid toekennen tot het verlenen van ondermandaat en het doorverlenen van de volmacht aan een rechtstreeks onder de gemandateerde of gevolmachtigde ressorterende functionaris of in bijzondere gevallen aan een andere functionaris, ten aanzien van aangelegenheden op het werkterrein van de functionaris overeenkomstig het Organisatiebesluit BZK.
Artikel 7:1 is niet van toepassing op:
a) het nemen van besluiten met betrekking tot personele aangelegenheden ten aanzien van rechtstreeks onder het diensthoofd ressorterende functionarissen;
b) het aanstellen van een ambtenaar in tijdelijke dienst met toepassing van artikel 6a van het Algemeen Rijksambtenarenreglement;
c) het aanwijzen van een rijksambtenaar als herplaatsingskandidaat;
d) het verlenen van ontslag op grond van artikel 99 van het Algemeen Rijksambtenarenreglement onderscheidenlijk artikel 95 van het Besluit algemene rechtspositie politie;
e) het vergoeden van kosten van een privé-telefoonaansluiting op basis van het Besluit tegemoetkoming kosten privé-telefoonaansluiting voor dienstdoeleinden;
f) het vaststellen van beleidsregels en circulaires ten aanzien van aangelegenheden op het werkterrein van het diensthoofd overeenkomstig het Organisatiebesluit BZK, tenzij deze bevoegdheid in hogere regelgeving aan de desbetreffende functionaris is toegekend;
g) het besluiten tot een reorganisatie;
h) het toekennen van materiële schadevergoeding vanaf € 2.500,- dan wel van immateriële schadevergoeding;
i) het vaststellen van de formatie van onder het diensthoofd ressorterende dienstonderdelen.
1. De uitoefening door het diensthoofd van de bevoegdheden, bedoeld in artikel 7:1, geschiedt bij schriftelijk besluit, in overeenstemming met de secretaris-generaal en na advies van de directeur Financieel-Economische Zaken en de directeur Personeel en Organisatie.
2. Voor het besluit, bedoeld in het eerste lid, wordt gebruik gemaakt van het door de directeur Personeel en Organisatie vastgestelde model. In overeenstemming met de directeur Personeel en Organisatie kan daarvan worden afgeweken indien daartoe bijzondere aanleiding bestaat.
Het diensthoofd is bevoegd om in bijzondere gevallen, naast of in plaats van het bepaalde in artikel 7:1, mondeling of schriftelijk ondermandaat te verlenen onderscheidenlijk zijn volmacht door te verlenen aan een onder hem ressorterende functionaris voor een bepaald geval, met inachtneming van artikel 1, derde lid, van het Besluit privaatrechtelijke rechtshandelingen 1996.
Paragraaf 8. Overige bepalingen inzake mandaat en volmacht
De uitoefening door het diensthoofd onderscheidenlijk een op grond van of krachtens dit besluit gemandateerde en gevolmachtigde van diens mandaat en volmacht, geschiedt met inachtneming van:
a) algemene en bijzondere aanwijzingen van hiërarchisch hogergeplaatsten ten aanzien van de uitoefening van het mandaat en de volmacht;
b) departementale richtlijnen met betrekking tot paraaf en medeparaaf en het voorleggen en afdoen van stukken;
c) de van toepassing zijnde wet- en regelgeving en overige departementale richtlijnen, in het bijzonder de Comptabiliteitswet, de Wet op de ondernemingsraden, het Besluit privaatrechtelijke rechtshandelingen 1996, het Besluit taak FEZ, het Organisatiebesluit BZK en (de richtlijnen inzake) administratieve organisatiebeschrijvingen.
1. De uitoefening door het diensthoofd onderscheidenlijk een op grond van of krachtens dit besluit gemandateerde en gevolmachtigde van diens mandaat en volmacht, geschiedt binnen de door de secretaris-generaal vastgestelde kaders met betrekking tot het beleid en beheer inzake de bedrijfsvoering van het ministerie.
2. Afwijking van het eerste lid ten aanzien van een onder het diensthoofd ressorterend dienstonderdeel is slechts mogelijk in overeenstemming met de secretaris-generaal, de directeur Financieel-Economische Zaken en de directeur van de Centrale Stafdiensten die het aangaat en wordt schriftelijk vastgelegd.
De uitoefening door het diensthoofd onderscheidenlijk een op grond van of krachtens dit besluit gemandateerde en gevolmachtigde van diens mandaat en volmacht, geschiedt met inachtneming van de departementale procedures en richtlijnen met betrekking tot onder meer:
- administratieve organisatiebeschrijvingen;
- documentaire informatievoorziening;
- financiële verplichtingen, informatie en administratie;
- totstandbrenging van wet- en regelgeving;
- personele besluiten;
- behandeling van topstukken;
- behandeling van en het beslissen op verzoeken op grond van de Wet openbaarheid van bestuur, met inbegrip van bezwaarschriften dienaangaande;
- ontslagverlening op grond van artikel 99 van het Algemeen Rijksambtenarenreglement onderscheidenlijk artikel 95 van het Besluit algemene rechtspositie politie;
- aanleg en bijhouding van persoonsregistraties;
- inkoop, verwerving en Europese aanbesteding;
- het aangaan en het gebruik van (mantel)contracten;
- werving, selectie, aanstelling en herplaatsing in het kader van reorganisatie;
- aanpassing van de organisatie of formatie.
Het diensthoofd, onderscheidenlijk een op grond van of krachtens dit besluit gemandateerde en gevolmachtigde, legt op verzoek van een bewindspersoon of de secretaris-generaal mondeling of schriftelijk verantwoording af over de uitoefening van zijn mandaat en volmacht.
1. Het diensthoofd onderscheidenlijk een op grond van of krachtens dit besluit gemandateerde en gevolmachtigde, is verantwoordelijk voor het bijhouden van een of meer doelmatig ingerichte administraties die inzicht bieden in het door en namens het diensthoofd gevoerde financiële beheer en beheer van niet-geldelijke zaken op grond van diens mandaat en volmacht.
2. De directeur Financieel-Economische Zaken en de directeur Accountantsdienst zijn bevoegd om de administraties, bedoeld in het eerste lid, te onderzoeken ten behoeve van de uitvoering van hun taken overeenkomstig het Organisatiebesluit BZK.
In gevallen waarin dit besluit niet voorziet, beslist de bewindspersoon die het aangaat of de secretaris-generaal over de verlening van mandaat of een volmacht.
Verlening en doorverlening van (onder)mandaat en volmacht op grond van of krachtens dit besluit wordt geregistreerd overeenkomstig de artikelen 8:1 en 8:2 van het MV-besluit secretaris-generaal BZK.
1. De directeur Personeel en Organisatie is belast met het beheer van dit besluit.
2. De secretaris-generaal en de diensthoofden, ieder voor zover het hem aangaat, zijn verantwoordelijk voor een juiste, volledige en tijdige aanlevering aan de directeur Personeel en Organisatie van de gegevens die een goed beheer van dit besluit onderscheidenlijk het mandaat- en volmachtregister mogelijk maken.
3. Het beheer en de aanlevering van gegevens geschieden met inachtneming van de desbetreffende (richtlijnen inzake) administratieve organisatiebeschrijvingen.
4. De directeur Personeel en Organisatie rapporteert jaarlijks aan de secretaris-generaal en de diensthoofden over het beheer van dit besluit.
1. Wijziging van dit besluit is voorbehouden aan de secretaris-generaal in overeenstemming met de bewindspersonen.
2. Wijziging van dit besluit geschiedt op voordracht van de directeur Personeel en Organisatie na advies van de directeur Financieel-Economische Zaken en de directeur Constitutionele Zaken en Wetgeving.
Dit besluit treedt in werking met ingang van 1 januari 2002.
Dit besluit wordt aangehaald als: Mandaat- en volmachtbesluit diensthoofden BZK (MV-besluit diensthoofden BZK).
Dit besluit zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.
Den Haag, 13 december 2001.
De Minister van Binnenlandse
Zaken en Koninkrijksrelaties,Voor deze,
De secretaris-generaal,
J.W.
Holtslag.
De secretaris-generaal van het Ministerie van BZK is op grond van het Mandaat- en volmachtbesluit secretaris-generaal BZK (MV-besluit secretaris-generaal BZK) bevoegd tot het verlenen van ondermandaat en het doorverlenen van zijn volmacht aan een directeur-generaal, de plaatsvervangend secretaris-generaal en het hoofd van de Binnenlandse Veiligheidsdienst, ten aanzien van aangelegenheden op hun werkterrein.
In het onderhavige besluit (Mandaat- en volmachtbesluit diensthoofden BZK oftewel MV-besluit diensthoofden BZK) is hieraan uitvoering gegeven.
In de toelichting op het MV-besluit secretaris-generaal BZK is reeds op hoofdlijnen aangegeven welke wijzigingen er zijn ten opzichte van de departementale regeling van de tekenbevoegdheid voordien.
Aangezien de aan de diensthoofden verleende bevoegdheden nauw samenhangen met de randvoorwaarden verbonden aan het mandaat en de volmacht van de secretaris-generaal, dient het onderhavige besluit steeds in samenhang met het MV-besluit secretaris-generaal BZK te worden bezien.
De inwerkingtreding van dit besluit en het bovenliggende MV-besluit secretaris-generaal BZK leidt tot de intrekking van eerder vastgestelde mandaatbesluiten voor het ministerie. De intrekking van die besluiten is bij apart besluit geregeld.
De Groepsondernemingsraad heeft ten aanzien van het onderhavige besluit positief geadviseerd.
Dit artikel bevat enkele definities.
De directeuren-generaal, het hoofd van de Binnenlandse Veiligheidsdienst en de plaatsvervangend secretaris-generaal worden in het besluit als diensthoofden aangeduid.
In dit artikel worden aan het diensthoofd algemene bevoegdheden verleend voor zijn taakuitoefening. Naast mandaat voor publiekrechtelijke handelingen omvatten deze bevoegdheden volmacht tot het verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen. Hiertoe behoren onder andere: koop/verkoop, huur/verhuur, bruiklening en oprichting van een privaatrechtelijke rechtspersoon. Deze handelingen vloeien voort uit het begrotingsbeheer (Compatibiliteitswet).
De bevoegdheden op grond van dit artikel worden in het besluit tezamen verder aangeduid als het mandaat en de volmacht van het diensthoofd.
De bevoegdheden van het diensthoofd zijn verbonden met de taken en het werkterrein van het diensthoofd. Hiertoe wordt verwezen naar de beschrijving op hoofdlijnen in het Organisatiebesluit BZK.
Het diensthoofd zal bij het uitoefenen van zijn bevoegdheden steeds moeten afwegen of de aangelegenheid onder zijn mandaat en volmacht valt dan wel behoort te worden voorgelegd aan de secretaris-generaal of een bewindspersoon.
Van belang is dat voor zover in het MV-besluit secretaris-generaal BZK zaken zijn aangeduid die niet onder het mandaat en de volmacht van de secretaris-generaal vallen, deze vanwege het getrapte stelsel ook niet onder het mandaat en de volmacht van het diensthoofd vallen. Met uitzondering van de situatie dat in bovendepartementale regelgeving een bevoegdheid rechtstreeks is toegekend aan het diensthoofd dan wel het diensthoofd door een bewindspersoon rechtstreeks is gemachtigd.
In dit artikel wordt een (niet-limitatieve) lijst gegeven van algemene taken en bevoegdheden waar de bevoegdheden van het diensthoofd betrekking op hebben.
De secretaris-generaal is op grond van artikel 6:3 van het MV-besluit secretaris-generaal BZK bevoegd om bepaalde elementen uit zijn eigen takenpakket structureel over te dragen aan de plaatsvervangend secretaris-generaal. In onderhavig artikel wordt hieraan uitvoering gegeven ten aanzien van het nemen van beslissingen op bezwaarschriften inzake personele aangelegenheden bij het ministerie. Hiermee wordt een reeds gehanteerde lijn bij het ministerie vastgelegd.
In dit artikel is de specifieke bevoegdheid van het hoofd van de Binnenlandse Veiligheidsdienst ten aanzien van het afdoen van WOB-verzoeken bij de Binnenlandse Veiligheidsdienst in het algemene mandaatbesluit vastgelegd.
In dit artikel worden enkele specifieke bevoegdheden toegekend aan de directeur-generaal Management en Personeelsbeleid ter invulling van wettelijke mandaatmogelijkheden.
In dit artikel worden enkele specifieke bevoegdheden toegekend aan de directeur-generaal Openbare Orde en Veiligheid ter invulling van wettelijke mandaatmogelijkheden.
De dienstonderdelen Korps landelijke politiediensten en Informatie- en communicatietechnologie Organisatie maken onderdeel uit van het directoraat-generaal Openbare Orde en Veiligheid en vallen daarmee onder het bereik van het mandaat en de volmacht van de directeur-generaal Openbare Orde en Veiligheid. De bevoegdheid van de directeur-generaal ten aanzien van het KLPD strekt verder omdat de directeur-generaal bij apart besluit tevens benoemd is tot gemandateerd korpsbeheerder. Vanwege deze benoeming, het specifieke karakter van de taken van en de bedrijfsvoering bij deze onderdelen en de afwijkende rechtspositie, heeft de secretaris-generaal, op basis van zijn bevoegdheid in artikel 6:4 van het MV-besluit secretaris-generaal BZK, het beheer en het beleid ten aanzien van de bedrijfsvoering formeel losgekoppeld van de overige onderdelen van het ministerie. Dit brengt met zich mee dat door de secretaris-generaal, na consultatie van de Bestuursraad, vast te stellen beleids- en beheerskaders met betrekking tot het ministerie, niet van toepassing zijn op voornoemde onderdelen. De secretaris-generaal en de directeur-generaal Openbare Orde en Veiligheid stemmen wel het door hen te voeren beleid en beheer zoveel mogelijk op elkaar af en streven daar waar mogelijk uniformiteit na.
Ten behoeve van een eenduidige lijn binnen het ministerie is in dit artikel de wijze van ondertekening van stukken door het diensthoofd voorgeschreven. Daarbij wordt onderscheid gemaakt tussen ondertekening krachtens mandaat (namens het ministerie als bestuursorgaan) en volmacht (namens de Staat). Hiermee wordt voldaan aan artikelen 10:10 en 10:11, tweede lid, van de Algemene wet bestuursrecht.
Paragraaf 5 behelst belangrijke uitzonderingen op de bevoegdheden van de diensthoofd. Deze zijn min of meer vanzelfsprekend en vormen een herhaling van reeds in artikel 10:3 van de Algemene wet bestuursrecht en in het MV-besluit secretaris-generaal BZK vastgelegde normen.
Door enkele artikelen van het MV-besluit secretaris-generaal BZK van toepassing te verklaren is een aantal specifieke stukken uitgezonderd van het mandaat en de volmacht van de diensthoofden. Het gaat op de eerste plaats om stukken aan hoge autoriteiten die door een bewindspersoon persoonlijk behoren te worden afgedaan. Onder bepaalde voorwaarden kan daarvan worden afgeweken (artikel 4:2 van het MV-besluit secretaris-generaal BZK). Daarnaast zijn in artikel 4:3 van voornoemd besluit een aantal specifieke zaken uitdrukkelijk voorbehouden aan de bewindspersonen.
Van het mandaat en de volmacht van het diensthoofd zijn bepaalde aangelegenheden uitgezonderd. Deze zijn derhalve aan de secretaris-generaal voorbehouden.
Artikel 5:4 regelt de begrenzing van financiële uitgaven. Het mandaat en de volmacht van het diensthoofd op dat terrein is beperkt tot bestedingen op grond van een goedgekeurd bestedingsplan. Als daarvan wordt afgeweken dient dit voorafgaand te worden afgestemd met een bewindspersoon of de secretaris-generaal en met de directeur Financieel-Economische Zaken.
Artikel 5:5 regelt de procedure voor kwijtschelding en buiteninvorderingstelling (administratieve kwijtschelding, zonder mededeling aan de betrokken persoon) overeenkomstig de regelgeving van het Ministerie van Financiën dienaangaande (Regeling kwijtschelding en buiteninvorderingstelling). Dit is beperkt tot privaatrechtelijke kwijtschelding. Kwijtschelding van schulden uit hoofde van de ambtelijke aanstelling valt hier niet onder.
Het diensthoofd wordt bij diens afwezigheid volledig vervangen door het plaatsvervanger diensthoofd. In artikel 6 is, in samenhang met het Organisatiebesluit BZK, geregeld dat het diensthoofd een van zijn directeuren als plaatsvervanger aanwijst, in (voorafgaande) overeenstemming met de secretaris-generaal.
Als zowel het diensthoofd als het plaatsvervangend diensthoofd verhinderd zijn, kan het diensthoofd een functionaris aanwijzen die de functie waarneemt. Ook dit geschiedt in overeenstemming met de secretaris-generaal.
Het onderhavige artikel is niet van toepassing dat er tijdelijk geen diensthoofd in functie is, bijvoorbeeld vanwege diens vertrek naar een ander ministerie. Dan zal door middel van uitdrukkelijke benoeming van een waarnemend diensthoofd in de waarneming moeten worden voorzien.
Het vierde lid regelt de wijze van ondertekening.
In artikel 7:1 wordt uitvoering gegeven aan artikel 6:2 van het MV-besluit secretaris-generaal BZK. Daarin is bepaald dat het diensthoofd zijn bevoegdheden kan doormandateren en doorverlenen aan onder hem ressorterende functionarissen ten behoeve van hun taken.
De secretaris-generaal heeft in het MV-besluit directeuren BZK reeds bevoegdheden toegekend aan de directeuren en daarmee gelijk te stellen functionarissen bij BZK. Ook zonder dat het diensthoofd gebruik maakt van zijn bevoegdheid tot doormandatering en doorverlening van volmachten, beschikken de directeuren dus al over de voor de functie benodigde bevoegdheden. Het diensthoofd is echter bevoegd om nadere bevoegdheden te verlenen of in het MV-besluit directeuren BZK toegekende bevoegdheden in te trekken of te beperken.
Verder kan op grond van artikel 7:1 het diensthoofd bepalen dat de functionaris aan wie hij ondermandaat heeft verleend of zijn volmacht heeft doorverleend, bevoegd is de toegekende bevoegdheden binnen diens dienstonderdeel door te mandateren of door te verlenen, ter uitoefening op het desbetreffende werkterrein.
Artikel 7:2 bevat belangrijke uitzonderingen op de bevoegdheid tot doormandatering en doorverlening van volmachten. M.a.w., de hier genoemde aangelegenheden kunnen niet onder het niveau van de diensthoofd worden uitgeoefend.
Naast deze zaken is ondermandaat en doorverlening van volmacht uiteraard ook niet mogelijk ten aanzien van aangelegenheden die zijn voorbehouden aan de secretaris-generaal of bewindspersonen, dan wel op andere gronden zijn uitgesloten zoals vermeld in het MV-besluit secretaris-generaal BZK en dit besluit.
Doormandatering en doorverlening van de volmacht van het diensthoofd geschiedt na voorafgaande interne advisering en met akkoord van de secretaris-generaal. Voor de mandaat- of volmachtverlening wordt gebruik gemaakt van een door de directeur Personeel en Organisatie vastgesteld model. In bijzondere gevallen kan in overleg met de directeur Personeel en Organisatie van het model worden afgeweken.
Voor bijzondere gevallen kan het diensthoofd op grond van dit artikel een functionaris mondeling of schriftelijk mandateren of een volmacht verlenen. Hieronder valt bijvoorbeeld het tekenen van een stuk “in opdracht” (i/o).
De in het MV-besluit secretaris-generaal BZK geformuleerde algemene randvoorwaarden voor de uitoefening van de aan de secretaris-generaal toegekende bevoegdheden, zijn ook in dit besluit opgenomen. De voorwaarden gelden ook voor anderen aan wie op grond van dit besluit mandaat of een volmacht is verleend.
Aan de secretaris-generaal is voorbehouden het vaststellen van de departementale kaders voor de bedrijfsvoering. Het diensthoofd en door hem gemandateerde en gevolmachtigde functionarissen zijn gehouden de toegekende bevoegdheden binnen deze kaders uit te oefenen.
Er is voorzien in een afwijkingsmogelijkheid, bijvoorbeeld als de wijze van bedrijfsvoering bij een agentschap andere eisen stelt. Bepaald is dat afwijking van de kaders de goedkeuring vereist van de secretaris-generaal, de directeur Financieel-Economische Zaken en de directeur(en) van de Centrale Stafdiensten die het aangaat. Dit wordt schriftelijk vastgelegd (statuut).
De bedrijfsvoering bij het ministerie kent voorts een aantal interne richtlijnen en procedures die in de regel na overleg in de Bestuursraad tot stand zijn gekomen. De uitoefening van het mandaat en de volmacht, op grond van dit besluit toegekend, behoort met inachtneming van deze departementale afspraken plaats te vinden.
De bewindspersonen en de secretaris-generaal kunnen van een diensthoofd verlangen dat deze verantwoording aflegt over de uitoefening van de aan hem toegekende bevoegdheden. Hiermee wordt invulling gegeven aan artikel 10:6, tweede lid, van de Algemene wet bestuursrecht.
Het diensthoofd dient een administratie te voeren met betrekking tot het beheer van de financiën en middelen van de onder hem ressorterende dienstonderdelen. De directeur Financieel-Economische Zaken en de directeur Accountantsdienst oefenen hierop controle uit.
Dit artikel bevat een restbepaling.
De registratie van het mandaat en de volmacht van het diensthoofd, en de doormandatering en doorverlening, vindt plaats in het door de directeur Personeel en Organisatie bijgehouden centrale mandaat- en volmachtregister, zoals geregeld in het MV-besluit secretaris-generaal BZK. De Binnenlandse Veiligheidsdienst houdt een eigen register bij.
De directeur Personeel en Organisatie is belast met het beheer van dit besluit. Hieronder wordt verstaan het actueel houden van het besluit en het monitoren van de naleving.
Daartoe is vereist dat de directeur enerzijds steeds door de secretaris-generaal en de diensthoofden in het bezit wordt gesteld van actuele gegevens met betrekking tot door hen verleende mandaten en volmachten en anderzijds wordt geïnformeerd over knelpunten met betrekking tot de toekenning van bevoegdheden en de uitoefening daarvan. Over deze gegevens en het beheer in het algemeen wordt door de directeur jaarlijks gerapporteerd.
Aanpassing van dit besluit is voorbehouden aan de secretaris-generaal in overeenstemming met de bewindspersonen. Dit geschiedt op voordracht van de directeur Personeel en Organisatie uit hoofde van diens beheerstaak, na afstemming met de directeuren Financieel-Economische Zaken en Constitutionele Zaken en Wetgeving.
In deze artikelen zijn de inwerkingtreding en de citeertitel vastgelegd.
De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,
Voor deze,
De secretaris-generaal,
J.W. Holtslag.