CAO elektrotechnische detailhandel

Verbindendverklaring CAO-bepalingen

MINISTERIE VAN SOCIALE ZAKEN EN WERKGELEGENHEID

ALGEMEEN VERBINDENDVERKLARING VAN BEPALINGEN VAN DE COLLECTIEVE ARBEIDSOVEREENKOMST VOOR DE ELEKTROTECHNISCHE DETAILHANDEL

AI Nr. 9765

De Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid,

Gelezen het verzoek van Uneto-VNI als partij te ener zijde mede namens de FNV Bondgenoten en de Dienstenbond CNV als partijen te anderer zijde bij de collectieve arbeidsovereenkomst voor de elektrotechnische detailhandel, strekkende tot algemeen verbindendverklaring van bepalingen van deze collectieve arbeidsovereenkomst;

Overwegende,

dat genoemde collectieve arbeidsovereenkomst in werking is getreden;

dat van het verzoek tot algemeen verbindendverklaring mededeling is gedaan in de Staatscourant;

dat naar aanleiding van dit verzoek geen schriftelijke bedenkingen zijn ingebracht;

dat de bepalingen van deze collectieve arbeidsovereenkomst gelden voor een belangrijke meerderheid van de in de bedrijfstak werkzame personen;

Gelet op de artikelen 2, 4 en 5 van de Wet op het algemeen verbindend en het onverbindend verklaren van bepalingen van collectieve arbeidsovereenkomsten;

Besluit:

I. Verklaart algemeen verbindend tot en met 30 juni 2002 de navolgende bepalingen van de collectieve arbeidsovereenkomst voor de elektrotechnische detailhandel, zulks met inachtneming van hetgeen onder II, III, IV en V is bepaald:

Artikel 1 De werkingssfeer

Artikel 2 Definities

Artikel 3 Algemeen

Artikel 4 Het dienstverband

Artikel 5 Arbeidstijden

Artikel 6 Functie en loon

Jeugdgroepen 5%10%
  vbo/mavombo/ET
15 jaar362,00380,10 
16 jaar416,30437,10 
17 jaar476,60500,43 
18 jaar549,00576,50603,90
19 jaar633,50665,20696,90
20 jaar742,10779,20816,30
 ABCDEF
21 jaar874,80935,10973,001011,501051,601094,00
22 jaar1025,601096,801140,301185,801233,301282,00
23 jaar1206,601289,501341,601395,001450,601508,50
01206,601289,501341,601395,001450,601508,50
11206,601327,901381,801436,801494,201554,50
2 1368,001423,101479,901538,901600,80
3  1465,301524,601585,201648,90
4   1569,901632,901698,30
5   1617,001682,801749,30
6    1733,301802,10
7     1856,20
Jeugdgroepen 5%10%
  vbo/mavombo/ET
15 jaar334,00350,70 
16 jaar384,40403,60 
17 jaar440,00462,00 
18 jaar506,80532,10557,50
19 jaar584,80614,00643,30
20 jaar685,20719,50753,70
 ABCDEF
21807,60860,00894,90930,20967,101006,10
22946,801008,801048,801090,601134,301179,10
231113,601186,001233,901283,001334,101387,40
01113,601186,001233,901283,001334,101387,40
11113,601221,301270,801321,501374,201429,60
2 1258,201308,801361,001415,301472,20
3  1347,601402,201458,001516,50
4   1443,801501,801561,90
5   1487,101547,701608,80
6    1594,101657,40
7     1707,10

Artikel 7 Toeslagen

Artikel 8 Vergoedingen

Artikel 9 Vakantie en vakantietoeslag

Artikel 10 Buitengewoon verlof

bij overlijden van de partner, een inwonend kind of een pleegkindvier dagen
  
bij huwelijk van de werknemertwee dagen
  
bij bevalling van de partneréén dag
  
bij huwelijk van een ouder, een ouder van de partner, kind, kleinkind, broer of zuster, broer of zuster van de partneréén dag
  
bij overlijden van een ouder, partner van de ouder, ouder van de partner, niet-inwonend kind of pleegkind, broer of zusteréén dag
  
voor het bijwonen van de begrafenis of crematie van de ouder, partner van de ouder, ouder van de partner, niet-inwonend kind of pleegkind, broer of zusteréén dag
  
bij het overlijden of voor het bijwonen van de begrafenis of crematie van een grootouder van de werknemer of van de levenspartner van de werknemer, een kleinkind, schoonzoon, schoondochter, broer of zuster van de partneréén dag
  
bij het 25-jarig of 40-jarig huwelijk van de werknemeréén dag
  
bij het 25-, 40-, 50- en 60-jarig huwelijk van de ouders van de werknemers of van de ouders van zijn partneréén dag
  
voor het doen van een examen en maximaal één herexamen voor een diploma of getuigschrift in het kader van de Beroeps Begeleidende Leerweg (BBL)de tijd die hiervoor nodig is
  
voor het doen van een vakexamen voor een ander erkend diploma, mits dit in het belang van het bedrijf isde tijd die hiervoor nodig is met een maximum van twee dagen
  
het doen van een vakexamen voor een erkend diploma dat in het belang van het bedrijf islanger dan twee dagen als de werkgever dit bepaalt
  
om zonder geldelijke vergoeding te voldoen aan een verplichting die de overheid oplegt en waaraan persoonlijk moet worden voldaaneen redelijke tijd met als maximum één dag
  
 Voorwaarde in beide gevallen is dat de werknemers meer dan 13 uur gemiddeld per week werken, lid zijn van FNV Bondgenoten of de Dienstenbond CNV en in de cao-commissie zitten. Verlof dient te worden aangevraagd dmv een schriftelijk verzoek van de werknemersorganisatie.

Artikel 11 Arbeidsongeschiktheid

Artikel 12 Scholing

BIJLAGE VI FUNCTIENIVEAUBLADEN

Detailverkoop elektrotechnische artikelen

FunctieniveauAB
   
Karakteristieken:  
ComplexiteitCommercieel gerichte functie, met het oog op het leren verkopen van elektrotechnische artikelen en assistentie bij een aantal overige werkzaamheden (goederenstroomverwerking, schoonmaak en onderhoud e.d.). Het werk is overheersend routinematig van aard en vereist regelmatig omschakelen van klant naar klant en van verkoop naar ander werk. Het niveau van de functie vraagt een opleiding die naar aard en niveau overeenkomt met minimaal MAVO met pakket- en niveau-eisen, alsmede een interne verkooptraining.Commerciële functie, gericht op het onder toezicht verkopen van elektrotechnische artikelen en deelname aan een aantal overige werkzaamheden (goederenstroomverwerking, schoonmaak en onderhoud e.d.). Het werk betreft eenvoudig routinewerk en vereist regelmatig omschakelen van klant naar klant en van verkoop naar ander werk. Het niveau van de functie vraagt een opleiding die naar aard en niveau overeenkomt met minimaal MAVO met pakket- en niveau-eisen, een interne verkooptraining en een grondige oriëntatie op de produktenrange.
   
RegelcapaciteitDe volgorde van werken wordt volledig bepaald door de zich aandienende klanten en de instructies voor andere werkzaamheden. Werkt aan de hand van vaste procedures of voorgeschreven werkwijzen. De chef is bereikbaar en ongewone problemen kunnen aan deze worden voorgelegd. De contacten met collega's en leiding betreffen de dagelijkse zaken en de vereiste leereffecten.Voor de volgorde van werken heeft de functionaris slechts een beperkte vrijheid van handelen, deze wordt nagenoeg volledig bepaald door de zich aandienende klanten en de instructies voor andere werkzaamheden. Werkt onder toezicht en/of aan de hand van vaste procedures of voorgeschreven werkwijzen. De chef is bereikbaar en ongewone problemen kunnen aan deze worden voorgelegd. De contacten met collega's en leiding betreffen de dagelijkse zaken waarbij soepele communicatie en verstandhouding vereist is.
   
AfbreukverantwoordelijkheidDe contacten met klanten betreffen standaardsituaties. Fouten kunnen de relatie met of de koopintentie van de klant nadelig beïnvloeden. Al snel zullen zich ook anderen ermee bemoeien, zodat de fout tijdig wordt hersteld.De contacten met klanten betreffen standaardsituaties en routineprocedures. Fouten kunnen de relatie met of de koopintentie van de klant nadelig beïnvloeden. Leiding of collega's kunnen er voor zorgen dat de fout tijdig wordt hersteld.
   
   
Fysieke aspectenPraktisch schone werkomgeving, soms wisselende omstandigheden (andere ruimten, binnen/buiten). Veel staan en lopen. Bijvullen, laden en lossen, controleren, schoonmaakwerk e.d. brengt extra lichamelijke inspanning met zich mee.Praktisch schone werkomgeving, soms wisselende omstandigheden (andere ruimten, binnen/buiten). Veel staan en lopen. Bijvullen, laden en lossen, controleren, schoonmaakwerk e.d. brengt extra lichamelijke inspanning met zich mee.
Detailverkoop elektrotechnische artikelen (vervolg 1)
   
FunctieniveauCD
   
Karakteristieken:  
ComplexiteitCommerciéle functie, gericht op het onder toezicht verkopen van elektrotechnische artikelen en deelname aan een aantal overige werkzaamheden (goederenstroomverwerking, schoonmaak en onderhoud e.d.) en de administratieve afhandeling. Het werk betreft veelal hetzelfde soort onderwerpen die enige variatie vertonen. Regelmatig omschakelen van klant naar klant en van verkoop naar ander werk. Het niveau van de functie vraagt een opleiding die naar aard en niveau overeenkomt met minimaal MAVO met pakket- en niveau-eisen, een interne verkooptraining en een grondige oriëntatie op de produktenrange.Commerciële functie, gericht op het zelfstandig verkopen van elektrotechnische artikelen en verrichten van alle overige werkzaamheden (goederenstroomverwerking, schoonmaak en onderhoud e.d.) alsmede de complete administratieve afhandeling. Het werk betreft aan elkaar verwante onderwerpen. In beginsel kan de gedragslijn hetzelfde blijven. Regelmatig omschakelen van klant naar klant en van verkoop naar ander werk. Het niveau van de functie vraagt een opleiding die naar aard en niveau overeenkomt met MAVO met pakket- en niveau-eisen, een interne verkooptraining en een diepgaande oriëntatie op specifieke aspecten van de produktenrange.
   
RegelcapaciteitVoor de volgorde van werken gelden deels richtlijnen, deels gerichte instructies. Overigens wordt de werkvolgorde bepaald door de zich aandienende klanten. Werkt met een zekere mate van zelfstandigheid eenvoudige verkoophandelingen en/of administratieve handelingen af aan de hand van vaste procedures of voorgeschreven werkwijzen. Soms moeten minder eenvoudige zaken beoordeeld worden. Ongewone problemen kunnen aan de leiding of (1e Verkopers) worden voorgelegd. De contacten met anderen in het bedrijf zijn gericht op de eigen directe en specifieke taak en betreffen een ongehaperde doorstroming van goederen of informatie binnen de zaak.Voor de volgorde van werken gelden in het algemeen niet vergaand gespecificeerde voorschriften of eventuele algemene richtlijnen. Voor het overige wordt de werkvolgorde bepaald door de zich aandienende klanten. Werkt zelfstandig, conform de voorschriften. Voor de aanpak bestaat een zekere mate van vrijheid. het werk brengt concrete problemen met zich mee, waarbij regelmatig minder eenvoudige zaken beoordeeld moeten worden. De contacten met anderen in het bedrijf hebben betrekking op de normale gang van zaken (informatie-overdracht, afstemmen van zaken e.d.) en betreffen een ongehaperde doorstroming van goederen of informatie binnen het bedrijf. Eventueel kan er sprake zijn van bepaalde vormen van leidinggeven aan enkele collega's.
   
AfbreukverantwoordelijkheidDe contacten met klanten betreffen standaardartikelen en normale procedures. Fouten kunnen de relatie met of de koopintentie van de klant nadelig beïnvloeden. Hun eventuele reactie vereist herstel van de fouten. De normale procedures en de zelfcontrole maken het redelijk waarschijnlijk dat de fout tijdig wordt ontdekt en nog hersteld kan worden.De contacten met klanten betreffen standaardartikelen en veelal de normale procedures. Ook kunnen ze betrekking hebben op bijzondere aspecten van de transacties. Fouten kunnen de relatie met of de koopintentie van de klant nadelig beïnvloeden. Hun eventuele reactie vereist herstel van de fouten. De normale procedures en de zelfcontrole maken het redelijk waarschijnlijk dat de fout tijdig wordt ontdekt en nog hersteld kan worden.
   
Fysieke AspectenPraktisch schone werkomgeving, soms wisselende omstandigheden (andere ruimten, binnen/buiten). Veel staan en lopen. Bijvullen, laden en lossen, controleren, schoonmaakwerk e.d. brengt extra lichamelijke inspanning met zich mee.Praktisch schone werkomgeving, soms wisselende omstandigheden (andere ruimten, binnen/buiten). Veel staan en lopen. Bijvullen, laden en lossen, controleren, schoonmaakwerk e.d. brengt extra lichamelijke inspanning met zich mee.
Detailverkoop elektrotechnische artikelen (vervolg 2)
   
FunctieniveauEF
   
Karakteristieken:  
ComplexiteitCommerciële functie, deels gericht op het zelfstandig verkopen van elektrotechnische artikelen, het verrichten van alle overige werkzaamheden en de complete administratieve afhandeling, deels op assistentie en vervanging van de filiaalleiding. Moet inspelen op diverse situaties en problemen. Regelmatig tot voortdurend omschakelen van klant naar klant, naar andere werkzaamheden, alsmede in verband met vragen van anderen. Het niveau van de functie vraagt een opleiding die naar aard en niveau overeenkomt met HAVO/MBO met een diepgaande oriëntatie op specifieke aspecten van de produktenrange.Commerciële functie, gericht op de leiding aan een filiaal of aan een grote zelfstandige afdeling in het kader van de verkoop van elektrotechnische artikelen. De functionaris moet inspelen op diverse situaties en problemen. Ook kunnen onderwerpen optreden van duidelijk verschillende aard en kan confrontatie plaatsvinden met geheel nieuwe problemen. Regelmatig tot voortdurend omschakelen van klant naar klant, naar andere werkzaamheden, alsmede in verband met vragen van anderen. Het niveau van de functie vraagt een opleiding die naar aard en niveau overeenkomt met HAVO/MBO, een diepgaande oriëntatie op specifieke aspecten van de produktenrange en op de leidinggevende aspecten (eventueel via een cursus).
   
RegelcapaciteitWerkt zelfstandig. De tijdsindeling wordt deels gedicteerd door de aanwezigheid van klanten, deels door de urgentie van de overige werkzaamheden. Voor de aanpak en de vormgeving bestaat een redelijk grote vrijheid van handelen. Het werk brengt problemen met zich mee, die kunnen uitstijgen boven een routinematige afhandeling, meestal van concrete aard, maar eventueel ook van minder concrete aard. Soms zijn slechts de middelen aangegeven. De contacten met anderen in het bedrijf hebben betrekking op de normale gang van zaken (informatie-overdracht, afstemmen van zaken e.d.) en betreffen een ongehaperde doorstroming van goederen of informatie binnen het bedrijf. Geeft leiding aan 1-5 medewerkers en neemt regelmatig de leiding van een filiaal of een grote afdeling waar.Moet de eigen tijd efficiënt en doelgericht indelen, rekening houdend met het dictaat van de aanwezigheid van klanten. De vrijheid van handelen ten aanzien van de vormgeving is vrij hoog, gegeven de beperktheid van de instructies. Het toezicht is niet intensief, deels zelfs van indirecte aard. Er kan confrontatie plaatsvinden met minder concrete problemen van normaal tot aanmerkelijk niveau, waarbij diverse factoren onderling moeten worden afgestemd. De contacten met anderen in het bedrijf hebben voor het merendeel betrekking op de normale gang van zaken (informatie-overdracht, afstemmen van zaken e.d.), gericht op een ongehaperde doorstroming van goederen of informatie binnen het bedrijf. Soms kunnen zaken uitstijgen boven een normale afwikkeling. Geeft leiding aan een filiaal of aan een grote afdeling (tot 12 medewerkers).
   
AfbreukverantwoordelijkheidDe contacten met klanten betreffen standaardartikelen en veelal de normale procedures. Ook kunnen ze betrekking hebben op bijzondere aspecten van de transacties. Fouten kunnen de relatie met of de koopintentie van de klant nadelig beïnvloeden. Hun eventuele reactie vereist herstel van de fouten. De normale procedures en de zelfcontrole maken het redelijk waarschijnlijk dat de fout tijdig wordt ontdekt en nog hersteld kan worden. Kan door onjuist optreden de sfeer in een filiaal negatief beïnvloeden.De contacten met klanten betreffen alle aspecten van de relatie en de transactie-afwikkeling. Fouten veroorzaken duidelijke voortgangsstagnatie in het filiaal/eigen afdeling, vertroebelen externe relaties zodat omzetverlies kan ontstaan, verstoren het verstrekken van juiste min of meer vitale gegevens of beïnvloeden de sfeer in een filiaal in negatieve zin. De zelfcontrole kan de fout aan het licht brengen, maar deze zelfcontrole kan door de omstandigheden bemoeilijkt worden.
   
Fysieke aspectenPraktisch schone werkomgeving, soms wisselende omstandigheden (andere ruimten, binnen/buiten). Veel staan en lopen. Deelname aan bijvullen, laden en lossen, controleren, schoonmaakwerk e.d. brengt extra lichamelijke inspanning met zich mee.Praktisch schone werkomgeving, soms wisselende omstandigheden (andere ruimten, binnen/buiten). Veel staan en lopen. Eventuele deelname aan bijvullen, laden en lossen, controleren, schoonmaakwerk e.d. brengt extra lichamelijke inspanning met zich mee.

Bezorgen elektrotechnische artikelen

FunctieniveauAB
   
Karakteristieken:  
ComplexiteitBezorgfunctie, gericht op het uitvoeren van een aantal ondersteunende taken ten behoeve van de bezorgende Chauffeur. Het betreft over het algemeen iets afwisselende taken met gedeeltelijk een servicegericht karakter (installeren van apparatuur, instrueren over gebruik en afrekenen). Accuratesse kan vereist zijn bij het lossen en plaatsen van apparatuur. Het niveau van de functie vereist vervulling van de leerplicht.Bezorgfunctie, gericht op ondersteuning van de Chauffeur in brede zin. Voert naast laden/lossen ook werkzaamheden uit met een dienstverlenend karakter (installeren van apparatuur, instrueren over gebruik en afrekenen). Accuratesse kan vereist zijn bij het lossen en plaatsen van apparatuur. Het niveau van de functie vereist vervulling van de leerplicht en eventueel een rijbewijs.
   
RegelcapaciteitStrikte aanwijzingen vormen het kader voor de tijdsindeling en handelwijze. Ontvangt duidelijke instructies en richtlijnen. Werkt voortdurend in de nabijheid van de Chauffeur. Valt bij onduidelijkheden, klachten van klanten, specifieke vragen of problemen terug op de Chauffeur. Heeft normale werkcontacten met de directe collega's en de Voorman en/of Planner.De bezorgroute vormt het kader voor de tijdsindeling. Handelt alle voorkomende werkzaamheden af in samenspraak met de Chauffeur. Valt bij klachten van klanten, specifieke vragen of problemen terug op de Chauffeur. Heeft normale werkcontacten met de directe collega's en de Voorman en/of Planner.
   
AfbreukverantwoordelijkheidDe beperkte contacten met klanten bij het bezorgen van apparaten zijn gericht op een vlotte en servicegerichte afhandeling. Fouten of onachtzaamheden kunnen leiden tot beschadiging van apparaten en eventueel tot irritatie bij de klant.De doorgaans beperkte contacten met klanten bij het bezorgen van apparaten zijn gericht op een vlotte en servicegerichte afhandeling. Fouten of onachtzaamheden kunnen leiden tot beschadiging van apparaten en tot irritatie bij de klant.
   
Fysieke aspectenVerblijft/werkt afwisselend in bedrijfswagen, buiten, bij klanten en in magazijn. Moet veel tillen en zware apparaten versjouwen. Versjouwen van zware apparaten via een trap e.d., alsmede de intensieve verkeersdeelname brengen persoonlijke risico's met zich mee.Verblijft/werkt afwisselend in bedrijfswagen, buiten, bij klanten en in magazijn. Moet veel tillen en zware apparaten versjouwen. Versjouwen van zware apparaten via een trap e.d., alsmede de intensieve verkeersdeelname brengen persoonlijke risico's met zich mee.
Bezorgen elektrotechnische artikelen (vervolg)
   
FunctieniveauCD
   
Karakteristieke:  
ComplexiteitChauffeursfunctie, gericht op het vervoeren en bezorgen van uiteenlopende wit- en bruingoedprodukten. Bezorgt voornamelijk bij particulieren. Zorgt voor het laden, lossen, incasso en incidenteel afhandelen van overige (administratieve)formaliteiten. Installeert apparatuur en instrueert (globaal) over het gebruik. Accuratesse is vereist bij verkeersdeelname en het lossen en plaatsen van apparatuur. Het niveau van de functie vereist kennis die naar aard en niveau overeen moet komen met een VBO-opleiding (bij voorkeur Elektro), aangevuld met een rijbewijs (B).Chaufeursfunctie, gericht op het vervoeren en bezorgen van uiteenlopende wit- en bruingoedprodukten. Bezoekt naast particulieren eventueel ook winkels, reparateurs of importeurs. Zorgt voor het laden, lossen, betalen en afhandelen van overige (administratieve)formaliteiten. Installeert apparatuur, instrueert over het gebruik en verricht eventuele kleine reparaties. Accuratesse is vereist bij verkeersdeelname en het lossen en plaatsen van apparatuur. Het niveau van de functie vereist kennis die naar inhoud en niveau overeen moet komen met een VBO-Elektro opleiding (C-niveau), aangevuld met een rijbewijs (B).
   
RegelcapaciteitDe bezorgroute vormt het kader voor de tijdsindeling. Verlegt eventueel prioriteiten. Handelt de voorkomende werkzaamheden zelfstandig af volgens geldende richtlijnen. Is verantwoordelijk voor het hem toegewezen materiaal en de door hem te bezorgen goederen. Enig initiatief en vindingrijkheid kan vereist zijn bij installatiewerkzaamheden en het verstrekken van produktinformatie. Door ervaring verkregen routine kan een effectieve handelwijze bevorderen.Heeft normale werkcontacten met directe collega's en de Voorman en/of Planner. Begeleidt eventueel een Bijrijder. De bezorgroute vormt het kader voor de tijdsindeling. Bepaalt daarbinnen eventueel afwijkende prioriteiten. Handelt alle voorkomende werkzaamheden zelfstandig af volgens geldende richtlijnen en eigen inzicht. Is verantwoordelijk voor het hem toegewezen materieel en de door hem te bezorgen goederen. Initiatief en vindingrijkheid is vereist bij installatiewerkzaamheden en het verstrekken van produktinformatie. Door ervaring verkregen routine bevordert een effectieve handelwijze. Heeft naast de normale werkcontacten met de directe collega's en de Voorman en/of Planner, af en toe ook contacten met overige afdelingen en functionarissen. Geeft functioneel leiding aan een medewerker (Bijrijder).
   
AfbreukverantwoordelijkheidDe contacten met klanten en eventueel anderen zijn gericht op een vlotte en servicegerichte afhandeling. Fouten of onachtzaamheden kunnen leiden tot beschadiging van apparaten, vertragingen en onvrede bij de klant.De contacten met klanten en anderen zijn gericht op een vlotte en servicegerichte afhandeling. Fouten of onachtzaamheden kunnen leiden tot beschadiging van apparaten, vertragingen en ernstige onvrede bij de klant.
   
Fysieke aspectenVerblijft/werkt afwisselend in bedrijfswagen, buiten, bij klanten en in magazijn. Het rijden van vele korte afstanden in voornamelijk regionaal en stadsverkeer vereist een voortdurende concentratie/alertheid. Moet veel tillen en zware apparaten versjouwen. Versjouwen van zware apparaten via een trap e.d., alsmede de intensieve verkeersdeelname brengen persoonlijke risico's met zich mee.Verblijft/werkt afwisselend in bedrijfswagen, buiten, bij klanten en in magazijn. Het rijden van vele korte afstanden in voornamelijk regionaal en stadsverkeer vereist een voortdurende concentratie/alertheid. Moet veel tillen en zware apparaten versjouwen. Versjouwen van zware apparaten via een trap e.d., alsmede de intensieve verkeersdeelname brengen persoonlijke risico's met zich mee.

Administratie elektrotechnische detailhandel

FunctieniveauAB
   
Karakteristieken:  
ComplexiteitAdministratief gerichte hulpfunctie met taken die een routinematige en repeterend karakter hebben (coderen, tellen, imputeren). De werkzaamheden worden meestal langdurig achtereen uitgevoerd. Schakelt enkele malen per dag om tussen werkzaamheden. Het niveau van de functie vereist kennis die naar aard en niveau overeenkomt met een VBO(B). Typevaardigheid is vereist.Administratief gerichte functie met enigszins heterogene taken die een overwegend repeterend karakter hebben. De beperkte verscheidenheid in werkzaamheden leidt tot af en toe omschakelen. Het niveau van de functie vereist kennis die naar aard en niveau overeenkomt met een VBO/MAVO-niveau. Typevaardigheid is vereist.
   
RegelcapaciteitVoor de volgorde van werken gelden instructies en aanwijzingen. De gegeven voorschriften en gebruikte routines laten weinig vrijheid van handelen toe. Kan bij problemen altijd terugvallen op collega's. Heeft voornamelijk contacten binnen de afdeling, gericht op overdracht van informatie en een vlotte afhandeling.Voor de volgorde en aanpak van het werk gelden voorschriften en routines die een beperkte vrijheid van handelen toelaten. Problemen zijn eenvoudig, praktisch van aard en kunnen doorgaans zelfstandig worden opgelost. Heeft voornamelijk contacten binnen de afdeling (en incidenteel daarbuiten), gericht op overdracht van informatie en een vlotte afhandeling.
   
AfbreukverantwoordelijkheidNiet tijdig afhandelen van taken kan tot vertragingen bij anderen leiden. Fouten of onachtzaamheden worden doorgaans (tijdig) ontdekt. Bepaalde gegevens dienen binnen de afdeling te blijven.Niet tijdig afhandelen van taken kan de doorstroming en tijdige verwerking belemmeren. Fouten of onachtzaamheden worden doorgaans (tijdig) ontdekt. Bepaalde gegevens dienen binnen de afdeling te blijven.
   
Fysieke aspectenKantooromstandigheden. Er is sprake van langdurig zittend werk. Het werk brengt eenzijdige bewegingen en/of langdurig werken aan het beeldscherm met zich mee.Kantooromstandigheden. Er is sprake van langdurig zittend werk. Het werk brengt eenzijdige bewegingen en/of langdurig werken aan het beeldscherm met zich mee.
Administratie elektrotechnische detailhandel (vervolg 1)
FunctieniveauCD
   
Karakteristieken:  
ComplexiteitAdministratieve functie, gericht op taken en werkzaamheden met enige verscheidenheid. Naast routinematige taken komen ook ad hoc taken voor. Schakelt af en toe tot regelmatig om. Het niveau van de functie vereist kennis die naar aard en niveau overeenkomt met MAVO tot HAVO. Typevaardigheid is vereist.Administratieve functie, gericht op een verscheidenheid aan taken. Naast de verscheidenheid in veel verschillende werkzaamheden en verantwoordelijkheden kan ook routine nog een rol spelen. De verscheidenheid in taken en de onderbrekingen voor vragen en ad hoc zaken leiden tot regelmatig omschakelen. De voor de functie vereiste kennis dient naar inhoud en niveau gelijkwaardig te zijn aan een MEAO-diploma (of MAVO/HAVO plus Praktijkdiploma Boekhouden).
   
RegelcapaciteitRichtlijnen en globale routines laten enige vrijheid van handelen toe. Eigen interpretatie kan van belang zijn, maar niet op essentiële punten. Problemen zijn veelal praktisch van aard en kunnen doorgaans zelfstandig worden opgelost. De contacten binnen de afdeling (en incidenteel daarbuiten) zijn noodzakelijk voor een vlotte en correcte afwikkeling van de taken.Richtlijnen voor het werk laten een zekere vrijheid van handelen toe. Eigen interpretatie kan van belang zijn. Het oplossen van de voorkomende problemen kan enige ervaring vereisen. Heeft binnen en buiten de afdeling contacten over administratieve en eventueel niet administratieve onderwerpen.
   
AfbreukverantwoordelijkheidHeeft incidenteel (informerende) contacten met relaties. Fouten, onachtzaamheden en niet tijdige verwerking kunnen ook buiten de afdeling tot vervelende gevolgen leiden. Eventueel kunnen ook de relaties met leveranciers negatief beïnvloed worden. Bepaalde gegevens dienen binnen de afdeling te blijven.Eventuele contacten met relaties hebben doorgaans een nader informerend karakter. Fouten, onachtzaamheden en niet tijdige verwerking kunnen ook buiten de afdeling tot vervelende gevolgen leiden; financiële schade en aantasting van het bedrijfsimago kunnen het gevolg zijn. Dient discretie in acht te nemen ten aanzien van bedrijfsgegevens.
   
Fysieke aspectenKantooromstandigheden. Vaak is er sprake van langdurig zittend werk. Werkt vele uren per dag aan een beeldscherm (4-6 uur).Kantooromstandigheden. Enige afwisseling komt voor, vaak langdurig zitten. Werkt soms langdurig aan een beeldscherm.
Administratie elektrotechnische detailhandel (vervolg 2)
FunctieniveauEF
   
Karakteristieken:  
ComplexiteitAdministratieve functie, gericht op een verscheidenheid van taken. Wordt geconfronteerd met gevarieerde maar onderling samenhangende onderwerpen. Ook routinematige werkzaamheden kunnen voorkomen. Schakelt vrij frequent om tussen onderwerpen en vragen. De voor de functie vereiste kennis dient naar inhoud en niveau gelijkwaardig te zijn aan een MEAO-diploma (of MBA).Administratieve functie, gericht op een verscheidenheid aan taken. Wordt geconfronteerd met gevarieerde maar onderling samenhangende onderwerpen. Schakelt frequent om tussen vragen en onderwerpen. De voor de functie vereiste kennis dient naar inhoud en niveau gelijkwaardig te zijn aan een MEAO-diploma (of MBA), eventueel aangevuld met specifieke cursussen.
   
RegelcapaciteitGeeft binnen de gegeven randvoorwaarden (ondermeer het administratieve systeem) zelf vorm aan de werkvolgorde en handelwijze. Kan met problemen geconfronteerd worden die ervaring vereisen (± 1 jaar). Heeft contacten over administratieve en eventueel niet-administratieve onderwerpen binnen en buiten de afdeling. Stuurt eventueel één (of enkele) medewerkers aan.Geeft binnen de gegeven randvoorwaarden (ondermeer het administratieve systeem) zelf vorm aan de werkvolgorde en handelwijze. Gaat kritisch om met gegeven richtlijnen. Kan met problemen geconfronteerd worden die ervaring vereisen (1 à 2 jaar). Heeft binnen het bedrijf uiteenlopende contacten op verschillende niveaus over wisselende onderwerpen. Stuurt eventueel enkele medewerkers aan.
   
AfbreukverantwoordelijkheidDe vrij regelmatige contacten met diverse relaties zijn gericht op een correcte en vlotte afhandeling van zaken. Fouten, onachtzaamheden en niet tijdige verwerking kunnen ook buiten de afdeling tot vervelende gevolgen leiden; financiële schade en aantasting van het bedrijfsimago kunnen het gevolg zijn. Dient discretie in acht te nemen ten aanzien van bedrijfsgegevens.De regelmatige contacten met diverse relaties zijn gericht op een correcte en vlotte afhandeling van zaken. Fouten, onachtzaamheden en niet tijdige verwerking kunnen tot problemen leiden binnen verschillende afdelingen en bij het nemen van beleidsbeslissingen. Tevens kunnen financiële schade en aantasting van het bedrijfsimago het gevolg zijn. Dient discretie in acht te nemen ten aanzien van bedrijfsgegevens.
   
Fysieke aspectenKantooromstandigheden. Enige afwisseling komt voor, vaak langdurig zitten. Werkt soms langdurig aan een beeldscherm.Kantooromstandigheden.. Enige afwisseling komt voor, vaak langdurig zitten. Werkt soms langdurig aan een beeldscherm.

(Service-)Montage elektrotechnische artikelen

FunctieniveauE
  
Karakteristieken: 
ComplexiteitTechnische functie, gericht op de reparatie van diverse elektronische apparaten (audio- en videoapparatuur, kleurentelevisies, computers en bijbehoren), voornamelijk in de werkplaats. Uiteenlopende deelhandelingen worden uitgevoerd, waarbij routine vaak een rol speelt. Gemiddeld elk half uur moet worden omgeschakeld naar een nieuw apparaat of onderdeel. De meeste reparatiehandelingen vereisen een hoge accuratesse. Regelmatig is er sprake van tijddwang als gevolg van toezeggingen aan een klant. De werkzaamheden vereisen kennis die naar aard en niveau overeenkomt met LTS op C-niveau, de VEV-opleiding EMB of EME, aangevuld met korte functiegerichte cursussen.
  
RegelcapaciteitOntvangt werkopdrachten die het tijdschema bepalen, deelt binnen deze richtlijnen zelf de tijd in. Te gebruiken middelen staan vast. Evalueert de klacht, eventueel aanvullende informatie van de klant en de geschiedenis van het apparaat en kiest op grond hiervan een aanpak. Maakt afwegingen met betrekking tot bedrijfsbelang, service en garantiebepaling, bij uitzonderlijke problemen wordt de chef geraadpleegd. Problemen stijgen meestal niet uit boven het opleidingsniveau. De contacten met leiding, (vaak anders gespecialiseerde) collega's en eventueel met de bevoorradingsafdeling zijn van belang voor het realiseren van tijdige en kwalitatief goede reparaties.
  
AfbreukverantwoordelijkheidHet contact met klanten, waarbij servicebereidheid geboden is; geeft informatie en advies. Een vlot verloop van de contacten is van belang voor klanttevredenheid. Af en toe contacten met leveranciers betreffende advies en onderdelen. Beoordelingsfouten veroorzaken materiaalverlies en herstelkosten voor het bedrijf, imagoverlies en mogelijk schade bij de klant. De kans dat fouten tijdig ontdekt en hersteld worden is redelijk groot. Enige discretie vereist ten aanzien van bedrijfsprocedures.
  
Fysieke aspectenRepareert hoofdzakelijk in de werkplaats; een ruimte met wisselende geluiden en geluidsniveaus veroorzaakt door het testen van apparatuur. Incidenteel wisselende omstandigheden bij bezoek aan klanten. Af en toe wordt gewerkt in een ongemakkelijke houding, regelmatig moet worden getild. Reparatiewerkzaamheden vereisen dikwijls bijzonder nauwkeurige bewegingen.
(vervolg montage)
  
F 
ComplexiteitTechnische functie, gericht op de reparatie van een grote verscheidenheid aan elektronische apparatuur (audio- en videoapparatuur, kleurentelevisies, computers en bijbehoren), deels in een werkplaats, deels bij de klant aan huis. Uiteenlopende deelhandelingen worden uitgevoerd, soms speelt routine hierbij nog een rol. Gemiddeld elk half uur moet worden omgeschakeld naar een nieuw apparaat of onderdeel. De reparatiehandelingen vereisen een hoge accuratesse. Regelmatig is er sprake van tijddwang als gevolg van toezeggingen aan de klant. De werkzaamheden vereisen kennis die naar aard en niveau overeenkomt met een MTS-opleiding.
  
RegelcapaciteitOntvangt werkopdrachten die het tijdschema bepalen, deelt binnen deze richtlijnen zelf de tijd in. De te gebruiken middelen staan vast. Evalueert de klacht, eventueel aanvullende informatie van de klant en de geschiedenis van het apparaat en kiest op grond hiervan een aanpak. De afweging van bedrijfsbelang, service en garantiebepaling leidt dikwijls tot moeilijke beslissingen. Alleen bij uitzonderlijke problemen wordt de chef geraadpleegd. De technische problemen vereisen een brede ervaring. Problemen stijgen meestal niet uit boven het vereiste kennisniveau. Een vlot verloop van contacten met (vaak anders gespecialiseerde) collega's en diverse andere afdelingen is van essentieel belang voor het realiseren van tijdige en kwalitatief goede reparaties.
  
AfbreukverantwoordelijkheidHeeft contact met klanten, waarbij servicebereidheid geboden is; geeft informatie en advies. Het verloop van de contacten is bepalend voor de tevredenheid van de klant. Af en toe contacten met leveranciers betreffende advies en onderdelen. Beoordelingsfouten veroorzaken materiaal verlies en herstelkosten voor het bedrijf, schade en ernstig imagoverlies bij de klant. De kans dat fouten tijdig ontdekt en hersteld worden is redelijk groot. Enige discretie vereist ten aanzien bedrijfsprocedures.
  
Fysieke aspectenWerkt gedeeltelijk in de werkplaats onder wisselende geluiden en geluidsniveaus, veroorzaakt door het testen van apparatuur. Repareert dikwijls bij de klanten, onder zeer gevarieerde omstandigheden. Af en toe wordt gewerkt in een ongemakkelijke houding, regelmatig moet worden getild. Reparatiewerkzaamheden vereisen dikwijls bijzonder nauwkeurige bewerkingen.

Operating automatisering elektrotechnische detailhandel

FunctieniveauD
  
Karakteristieken: 
ComplexiteitInformaticafunctie, gericht op het bedienen van een systeem. Door de verscheidenheid in output en onderbrekende hulpvragen voor gebruikers moet regelmatig worden omgeschakeld. Af en toe komt tijddwang voor. Het niveau van de functie vereist kennis die naar aard en niveau overeenkomt met MAVO/LEAO, aangevuld met enkele cursussen (± 2½ jaar) programmeren en systeemoriëntatie.
  
RegelcapaciteitDe volgorde van werken wordt bepaald door richtlijnen en zich aandienende zaken. Het systeem en procedures bepalen grotendeels de werkwijze, moet bij het oplossen van storingen zelf de optimale aanpak kiezen. Toezicht is niet intensief, kan bij uitzonderlijke problemen de chef raadplegen. Het probleemniveau is in overeenstemming met opleiding en ervaring, Heeft contacten met verschillende afdelingen betreffende de gegevensoverdracht en gebruiksadvies.
  
AfbreukverantwoordelijkheidContacten met leveranciers komen incidenteel voor en zijn van belang voor een duidelijke overdracht van informatie over inkoop en reparaties. Fouten verstoren de gang op de afdeling en werken incidenteel vertragend door naar andere afdelingen. Ontdekkings- en herstelkansen zijn door zelfcontrole redelijk groot. Enige discretie is vereist ten aanzien van bedrijfsgegevens.
  
Fysieke aspectenKantooromstandigheden. Af en toe reizen voor het installeren en onderhouden van hardware op locatie, en verhelpen van storingen. Werkt minimaal 4 uur per dag aan een beeldscherm.
(vervolg operating)
  
 E
ComplexiteitInformaticafunctie gericht op de bediening en het beheer van een systeem. De diversiteit aan output en werkzaamheden en onderbrekingen in verband met storingen leiden tot regelmatig omschakelen. Af en toe komt tijddwang voor. Het niveau van de functie vereist kennis die naar aard en niveau overeenkomt met HAVO/MEAO, aangevuld met enkele cursussen (± 2 1/2 jaar) programmeren en systeemoriëntatie.
  
RegelcapaciteitDe volgorde van werken wordt bepaald door richtlijnen en zich aandienende zaken. Het systeem en procedures bepalen grotendeels de werkwijze, heeft bij het oplossen van storingen een redelijke vrijheid van handelen. Toezicht is niet intensief, kan bij uitzonderlijke problemen de chef raadplegen. Het oplossen van problemen kan enige ervaring vereisen. Heeft contacten met vrijwel iedereen in de organisatie betreffende de in- en output en service verlening.
AfbreukverantwoordelijkheidContacten met leveranciers komen af en toe voor en zijn van belang voor een duidelijke overdracht van informatie over inkoop en reparaties. Fouten verstoren de voortgang op de afdeling en kunnen vertragend doorwerken naar andere afdelingen. Ontdekkings- en herstelkansen zijn door zelfcontrole redelijk groot. Discretie is vereist ten aanzien van bedrijfsgegevens.
  
Fysieke aspectenKantooromstandigheden. Af en toe reizen voor het installeren en onderhouden van hardware op locatie en het verhelpen van storingen. Werkt minimaal 4 uur per dag aan een beeldscherm.

BIJLAGE VII GEDRAGSREGELS BIJ ARBEIDSONGESCHIKTHEID

Op grond van artikel 11 van de CAO dient de werknemer indien hij arbeidsongeschikt is of wordt, daarvan de werkgever zo spoedig mogelijk en, indien de werknemer niet verschijnt op het werk uiterlijk 9.30 uur 's-ochtends, op de hoogte te stellen op een door de werkgever voorgeschreven wijze.

Sancties

Bij niet tijdige melding is de werkgever bevoegd, hetzij de tweede dag van de arbeidsongeschiktheid aan te merken als een door de werknemer opgenomen verlofdag, hetzij over die dag de doorbetaling van het salaris achterwege te laten. Indien de werknemer zich meer dan een dag te laat meldt, kan de werkgever in aanvulling op de eerder genoemde sanctie het salaris van de werknemer beperken tot 70%, maar ten minste het wettelijk minimumloon, tot de dag en tijdstip van correcte melding.

Thuisblijven

De werknemer dient thuis te blijven tot de eerste controle heeft plaatsgehad.

Na het eerste bezoek mag de werknemer – als daartegen geen medische bezwaren bestaan buitenshuis gaan maar dient de eerste drie weken wel thuis te zijn:

Tot het eerste bezoek en tijdens bovengenoemde uren mag de werknemer alleen van huis gaan voor een bezoek aan de behandelend arts of aan de bedrijfsarts* of om het werk te hervatten.

Indien de arbeidsongeschiktheid onverhoopt langer dan 3 weken zou duren, vervalt de plicht om tijdens de hierboven genoemde uren thuis te zijn, tenzij door de bedrijfsarts anders mocht worden bepaald.

Wanneer de werknemer meent dat daartoe aanleiding is, kan de werknemer de bedrijfsarts vrijstelling vragen van de verplichting gedurende bepaalde uren thuis te zijn.

Sancties

Bij niet naleving van deze voorschriften kan het salaris gedurende 3 dagen beperkt worden tot 70%, maar ten minste het wettelijk minimumloon. Indien de werknemer bij herhaalcontrole niet thuis is kan het salaris van de werknemer worden beperkt tot 70%, maar ten minste het wettelijk minimumloon, totdat controle mogelijk is.

Indien de werknemer in strijd met een desbetreffend hem gegeven voorschrift niet thuisblijft en/of aan een ander voorschrift van zijn behandelend arts niet de hand houdt, terwijl dit naar oordeel van de medisch adviseur de weknemr te verwijten is, kan het salaris van de werknemer worden beperkt tot 70%, maar ten minste het wettelijk minimumloon, totdat controle mogelijk is.

Bezoek moet mogelijk zijn

De werknemer dient bereikbaar te zijn voor controle door of namens de werkgever. Daartoe is het nodig dat de werknemer de werkgever of een door deze aangewezen persoon in de gelegenheid stelt om de werknemer in zijn woning of op het verpleegadres te bezoeken.

Is er – terwijl de werknemer thuis is – iets bijzonders aan de hand (bijvoorbeeld de bel is defect of er is niemand thuis die de deur kan opendoen) dan dient de werknemer maatregelen te treffen, waardoor zij toch toegang tot de woning kunnen krijgen.

De werknemer dient er voor te zorgen, dat als de bedrijfsarts of de medewerker van de ARBO-dienst hem/haar niet thuis treft, hij op het adres van de werknemer kan vernemen waar de werknemer is.

Sancties

Bij niet naleving van deze voorschriften kan het salaris gedurende 3 dagen beperkt worden tot 70%, maar ten minste het wettelijk minimumloon. Indien de werknemer bij een volgende controle niet thuis is kan de werkgever het salaris van de werknemer beperken tot 70%, maar ten minste het wettelijk minimumloon, totdat controle mogelijk is.

Het juiste adres

Indien de werknemer tijdens arbeidsongeschiktheid verhuist of tijdelijk elders verblijft of van verpleegadres verandert (bijvoorbeeld opname in of ontslag uit een ziekenhuis, een sanatorium of een andere inrichting) behoort de werknemer dit binnen 24 uur aan zijn werkgever op te geven.

Sancties

Bij niet naleving van deze voorschriften krijgt de werknemer de eerste maal een waarschuwing. Bij een tweede keer binnen 1 jaar na datum eerste waarschuwing kan het salaris gedurende 3 dagen beperkt worden tot 70%, maar ten minste het wettelijk minimumloon. Bij een derde en volgende keer binnen 1 jaar na datum eerste waarschuwing kan het salaris van de werknemer beperkt worden tot 70%, maar ten minste het wettelijk minimumloon, totdat controle mogelijk is. De beperking tot 70% van het salaris van de werknemer zal in dit laatste geval minimaal 5 werkdagen bedragen.

Op het spreekuur komen

De werknemer dient aan een oproep om te verschijnen op het spreekuur van de bedrijfsarts of een door de bedrijfsarts aangewezen specialist voor een onderzoek gehoor te geven. Dit geldt ook indien de werknemer van plan is de dag na het onderzoek of een latere dag het werk te hervatten.

Als de werknemer een geldige reden tot verhindering heeft (bijvoorbeeld bedlegerigheid), dan behoort de werknemer dit terstond mee te delen. (Op de oproepkaart is vermeld hoe de werknemer dit kan doen). Vanzelfsprekend dient de werknemer dan, behalve voor bezoek aan de behandelend arts, of in geval van werkhervatting, zijn woning tot het eerstvolgende bezoek van de bedrijfsarts niet te verlaten, teneinde aan laatstgenoemde de gelegenheid te geven de werknemer thuis aan te treffen, wanneer hij de werknemer komt bezoeken.

De werknemer behoeft niet op het spreekuur te verschijnen indien hij inmiddels zijn werkzaamheden heeft hervat.

Sancties

Bij niet naleving van dit voorschrift kan de werkgever de eerste keer het salaris van de werknemer beperken gedurende 3 dagen tot 70%, maar ten minste het wettelijk minimumloon. Bij een tweede en volgende keer binnen 1 jaar na de eerste overtreding van dit voorschrift kan het salaris van de werknemer worden beperkt tot 70% totdat de werknemer op het spreekuur verschijnt. De beperking tot 70% van het salaris zal in dit laatste geval minimaal 5 werkdagen bedragen.

Genezing niet belemmeren

De werknemer dient zich tijdens zijn arbeidsongeschiktheid zodanig te gedragen, dat zijn genezing niet wordt belemmerd (bijvoorbeeld tijdig onder behandeling stellen van een huisarts).

Sanctie

Indien de bedrijfsarts vaststelt dat de werknemer zich in zodanige mate gedraagt of heeft gedragen dat de genezing in ernstige mate wordt belemmerd kan het salaris worden beperkt tot 70%, maar ten minste het wettelijk minimumloon.

Het verrichten van werkzaamheden

De werknemer dient tijdens zijn arbeidsongeschiktheid geen arbeid te verrichten behalve voor zover het werkzaamheden betreft, welke de werknemer voor het herstel van zijn gezondheid zijn voorgeschreven, dan wel waarvoor de werknemer toestemming heeft ontvangen van de bedrijfsarts.

Sanctie

Indien de werknemer tijdens arbeidsongeschiktheid zonder toestemming van de bedrijfsarts werkzaamheden voor een derde gaat verrichten, waarbij onder werkzaamheden wordt verstaan werkzaamheden met een beroepsmatig karakter, dan kan de werkgever het salaris beperken tot 70%, maar ten minste het wettelijk minimumloon, onder aftrek van hetgeen de werknemer met deze werkzaamheden heeft verdiend.

Hervatten bij herstel

Zodra de werknemer weer in staat is aan het werk te gaan, dient de werknemer de werkzaamheden zo spoedig mogelijk weer aan te vangen en zijn werkgever te informeren op een door de werkgever voorgeschreven wijze.

II. Het is de werkgever toegestaan om in het kader van een verzoek om ontheffing als bedoeld in artikel 8, derde lid, van het Buitengewoon Besluit Arbeidsverhoudingen 1945, af te wijken van de onder I opgenomen bepaling(en) houdende een mutatie van het loon voorzover de onverkorte toepassing van die bepaling(en) de verlening van een ontheffing in de weg zou staan om reden dat de personeelskosten van de betrokken onderneming onvoldoende zijn gematigd.

III. Indien en voor zover de onder I opgenomen bepalingen strijdig zijn met bij of krachtens de wet gestelde of te stellen regelen, prevaleren deze regelen.

IV. Dit besluit treedt in werking met ingang van de tweede dag na die van publicatie in de Staatscourant en heeft geen terugwerkende kracht.

V. Dit besluit wordt gepubliceerd door plaatsing in een bijvoegsel bij de Staatscourant.

's-Gravenhage, 6 mei 2002

C. J. Meerhof.