Aanleiding en analyse
De stichting E-Laad, een samenwerkingsverband van de Nederlandse netbeheerders, is momenteel bezig met een pilotproject om ervaring op te doen met de effecten van het opladen van elektrische voertuigen op het elektriciteitsnetwerk. In het kader van deze pilot konden geïnteresseerden tot medio augustus 2012 een aanvraag indienen om een oplaadpunt te laten plaatsen. In dat verband stelde de stichting E-laad 10.000 oplaadpunten voor elektrische auto’s gratis ter beschikking aan gemeenten en particulieren. Hiervan werden er 8.000 gekoppeld aan particulieren en bedrijven die daadwerkelijk een elektrische auto hebben en 2.000 oplaadpunten werden aan gemeenten ter beschikking gesteld op basis van het criterium: één oplaadpunt met twee aansluitpunten per 20.000 inwoners. Op basis hiervan kwam de gemeente Katwijk in aanmerking voor ongeveer drie oplaadpunten. Particulieren en/of bedrijven die een oplaadpunt wilden hebben konden hiertoe een aanvraag bij de stichting E-laad indienen.
Op 22 november 2011 heeft het college van Katwijk in haar besluit met kenmerk 2011-23865 besloten tot het aangaan van een overeenkomst met stichting E-laad in het kader van bovengenoemde pilot. Niet alleen omdat hiermee medewerking werd verleend aan het onderzoek van de stichting naar de capaciteit van het elektriciteitsnetwerk, maar ook omdat het initiatief past binnen de duurzaamheidsambities van de gemeente (minder geluidsoverlast, afname CO2-emissie, verbetering luchtkwaliteit).
In augustus 2012 heeft de stichting E-laad een aanvraagstop aangekondigd. Aanvragen die voor dit moment zijn ingediend bij de stichting worden, afhankelijk van de besluitvorming bij de gemeente in kwestie, nog in behandeling genomen. Aanvragen die na deze datum zijn ingediend niet meer.
Bij de stichting E-laad is, voor bovengenoemde aanvraagstop, een aanvraag binnengekomen van een particulier om de straat Grasklokje ter hoogte van huisnummer 5 een oplaadpunt voor elektrische auto’s te realiseren. De realisatie van dit oplaadpunt vergt dat ter plaatse een parkeervak beschikbaar moet worden gemaakt zodat elektrische auto’s hier kunnen staan om van het oplaadpunt gebruik te maken.
Met betrekking tot particuliere aanvragen voor oplaadpunten dient opgemerkt te worden dat realisatie hiervan op sommige locaties vanwege de hoge parkeerdruk niet altijd wenselijk is. Dit kan erin resulteren dat oplaadpunten niet altijd direct op de gewenste locatie kunnen worden gerealiseerd. In plaats daarvan wordt dan gezocht naar een alternatieve locatie die binnen acceptabele afstand van de gevraagde locatie ligt.
In dit geval wenst de gemeente in het kader van het pilotproject van de stichting E-laad aan bovengenoemde aanvraag tegemoet te komen door aan de zuidzijde van de straat Grasklokje, ter hoogte van huisnummer 5, een parkeervak aan te wijzen ten behoeve van het opladen van elektrische voertuigen.
Verkeersmaatregelen
In het kader van de overeenkomst tussen de gemeente en de stichting E-laad wordt aan de zuidzijde van de straat Grasklokje, ter hoogte van huisnummer 5, een oplaadpunt voor elektrische auto’s gerealiseerd. In verband hiermee wordt ter plaatse één parkeervak aangewezen als parkeergelegenheid welke enkel bestemd is voor het opladen van elektrische auto’s.
Voor het aanwijzen van een parkeervak als parkeergelegenheid welke enkel bestemd is voor het opladen van elektrische auto’s moet een verkeersbesluit worden genomen.
Legitimatie
Een verkeersbesluit is vereist voor het instellen, wijzigen of opheffen van een gebod of verbod voor het verkeer. Het is ook vereist voor infrastructurele maatregelen die leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik maakt (artikel 15 Wegenverkeerswet 1994).
De bevoegdheid om op gemeentelijke wegen verkeersbesluiten te kunnen nemen, is geregeld in de Wegenverkeerswet 1994 (art 18, lid 1d) en daarin opgedragen aan het college van Burgemeester en Wethouders die deze bevoegdheid hebben gemandateerd aan het hoofd van de afdeling Openbare Werken.
Bij het nemen van een verkeersbesluit wordt rekening gehouden met de bepalingen van:
•De Wegenverkeerswet 1994;
•het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990;
•het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW);
•de Uitvoeringsvoorschriften BABW inzake verkeerstekens.
Op grond van artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen voor het Wegverkeer worden verkeersbesluiten genomen na overleg met de korpschef van de (nationale) politie. Daartoe is op ambtelijk niveau overleg gepleegd met de verkeersadviseur van het politiebureau Noordwijk.
In verband met de in artikel 21 (grondslag besluit) van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW) dient nog te worden vermeld dat de in artikel 2, eerste lid, sub c , artikel 2, tweede lid, sub b en artikel 2, derde lid, sub a van de Wegenverkeerswet genoemde belangen (het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan, het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder, schade of de gevolgen voor het milieu alsmede het bevorderen van een doelmatig of zuinig energiegebruik) ten grondslag liggen aan dit verkeersbesluit en in bovenstaande afwegingen tegen elkaar zijn afgewogen.
b e s l u i t :
1.In het belang van het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte gevolgen voor het milieu en het bevorderen van een doelmatig/zuinig energiegebruik een parkeervak aan de zuidzijde van de straat Grasklokje, ter hoogte van huisnummer 5, aan te wijzen als parkeergelegenheid welke enkel gebruikt mag worden voor het opladen van elektrische auto’s. Hiertoe zal een bord overeenkomstig model E4 van Bijlage 1 van het RVV 1990, voorzien van een onderbord met het symbool van een laadpaal alsmede een onderbord met de tekst ‘uitsluitend opladen elektrische auto’, worden geplaatst.
De verkeersmaatregel is aangegeven op de bij dit besluit behorende tekening met kenmerk T20039-13-01 van 22 januari 2013.
Bekendmaking van dit besluit geschiedt op de voorgeschreven wijze.
Katwijk, 24 januari 2013
Burgemeester en wethouders van Katwijk,
Namens dezen,
het hoofd van de afdeling Openbare Werken,
D.Kistemaker
c.c. INGB/politie