Logo ArnhemGemeente Arnhem - BESLUIT Klingelbeek e.o. project Hoogstede

Zaaknummer: 2013-09-00809

In het kader van het nieuwbouwproject Hoogstede/Klingelbeek worden in het onbebouwde hart tussen de Klingelbeekseweg en de Hoogstedelaan in Arnhem woningen gebouwd. De nieuwe en bestaande wegen in het plangebied hebben een verblijfsfunctie en worden ingericht als verblijfsgebied, waar volgens landelijke en gemeentelijke normen o.a. een maximumsnelheid van 30 km per uur moet gelden. Voor alle verkeerstekens die worden aangebracht in het nog in te richten gebied moeten verkeersbesluiten worden genomen. Het gaat daarbij onder meer om de al eerder genoemde maximumsnelheid van 30 km per uur, een parkeerverbodzone, fietspaden, verplichte rijrichtingen en het verwijderen van een hoogtebeperking op De Haspel (voorheen bekend als het Weggetje van Kromkamp).

Volgens artikel 15 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (Babw) dient in een verkeersbesluit voor het plaatsen van 30 km/uur borden te worden aangegeven op welke wijze aan de in de Uitvoeringsvoorschriften Babw genoemde voorschriften ten aanzien van 30 km/uur bebording is voldaan. In het onderhavige geval is op de volgende wijze aan deze bepalingen voldaan:

  • -de betrokken wegen hebben voornamelijk een verblijfsfunctie,

  • -de maximumsnelheid van 30 km/uur vloeit redelijkerwijs voort uit de aard en inrichting van de betrokken wegen,

  • -daar waar nodig worden snelheidsremmers aangebracht,

  • -de overgang van de 30 km/uur-zone naar wegen met een ander snelheidsregime wordt geregeld door middel van zoneborden en attentiemarkeringen.

De in onderstaand verkeersbesluit genoemde verkeersmaatregelen strekken tot de volgende in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 (WvW 1994) genoemde belangen:

  • het verzekeren van de veiligheid op de weg,

  • het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan,

  • het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer,

  • het voorkomen of beperken van de door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade, alsmede de gevolgen voor het milieu.

  • Het voorkomen of beperken van de door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of de functie van objecten of gebieden.

Wij zijn van mening dat in deze situatie geen van de andere belangen uit artikel 2 van de WvW 1994 in het geding zijn.

Zienswijzen

Belanghebbenden zijn in de gelegenheid gesteld om over het voornemen tot dit verkeersbesluit hun zienswijze kenbaar te maken. De zienswijzen komen samengevat op het volgende neer:

  • a.Door het verkeersbesluit (“het knippen” van de Klingelbeekseweg) wordt het verkeer gedwongen om om te rijden via de rotonde van de Utrechtseweg.

  • b.Bij de rotonde is het al erg druk en de rotonde wordt door het verkeersbesluit nog eens extra belast. Hier is al sprake van verkeershinder en die hinder wordt erger.

  • c.Om via de Schelmseweg, Amsterdamseweg naar de snelwegen te rijden ondervinden bewoners veel hinder bij de veel te drukke rotonde of ze moeten omrijden via Lombok en Heijenoord.

  • d.Door de knip op de Klingelbeekseweg kan verkeer in geval van een calamiteit niet snel weg komen

  • e.De reden voor de knip is het weren van sluipverkeer door de wijk. Het enige sluipverkeer dat overblijft, is het verkeer van de Hoogstedelaan, en hiervoor kan wellicht een alternatief worden bedacht.

  • f.De gemeente moet meer bekendheid aan het verkeersbesluit geven want buiten de buurtvereniging zijn maar weinig mensen op de hoogte van de consequenties ervan.

Hierover hebben wij het volgende overwogen

Over de verkeersmaatregelen heeft overleg plaatsgevonden met de wijkvereniging en het voornemen tot het nemen van het verkeersbesluit is, zoals in Arnhem gebruikelijk, bekend gemaakt via de gemeentepagina in de Arnhemse Koerier. Op deze wijze hebben we alle belanghebbenden de gelegenheid geboden om een zienswijze kenbaar te maken. Hiervan is ook gebruik gemaakt. Wij zijn van mening dat het niet noodzakelijk is om alle bewoners nog een keer apart over de verkeersmaatregelen te informeren.

De Klingelbeekseweg is een verblijfsgebied en heeft voornamelijk een functie voor verkeer met een bestemming of herkomst in dat gebied. Het besluit om de Klingelbeekseweg te ¨knippen¨ (verplichte rijrichtingen aan te brengen) komt voort uit ons beleid om verblijfsgebieden in te richten als 30-km-per-uurgebied en daar het doorgaande gemotoriseerde verkeer zoveel mogelijk te weren. We vinden het belangrijk om de Klingelbeekseweg veiliger en aantrekkelijker te maken voor langzaam verkeer en het gemotoriseerde verkeer zo snel mogelijk te concentreren op de daarvoor bestemde verkeersaders, zoals de Utrechtseweg. Dat geldt ook voor de wijkbewoners. De Utrechtseweg is een drukke weg, met name in de spits. De rotonde heeft een capaciteit van 22.000 motorvoertuigen per etmaal. In de huidige situatie rijden er ongeveer 13.000 motorvoertuigen per etmaal via de rotonde op de Utrechtseweg. De rotonde heeft daarmee voldoende capaciteit om een toename van verkeer als gevolg van het “knippen” van de Klingelbeekseweg te kunnen verwerken.

In geval van calamiteiten hebben de red- en hulpdiensten de nodige bevoegdheden om extra maatregelen te treffen zodat het gebied zo snel mogelijk kan worden verlaten. Ook de doorstroommanager van de gemeente Arnhem treft in zo’n situatie zonodig extra verkeersmaatregelen om het verkeer zo goed mogelijk door te laten stromen. Wij zien hierin geen reden om van de verplichte rijrichtingen bij de Klingelbeekseweg en De Schutterij af te zien.

Er heeft overleg plaatsgevonden met de regiopolitie Gelderland-Midden.

Genoemde wegen zijn in beheer bij de gemeente Arnhem.

Op grond van het voorgaande komen wij tot het volgende besluit.

BURGEMEESTER EN WETHOUDERS VAN DE GEMEENTE ARNHEM;

gelet op:

  • -artikel 18, eerste lid, onderdeel d van de WvW 1994,

  • -het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990),

  • -het bepaalde in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer

  • -het bepaalde in de artikel 15 van de WvW 1994;

mede gelet op:

  • -het Algemeen mandaat- en volmachtbesluit gemeente Arnhem 2013,

  • -het Ondermandaatbesluit cluster Openbare Ruimte;

b e s l u i t e n:

  • 1.door het plaatsen van borden overeenkomstig model A1 van bijlage 1 van het RVV 1990 op de volgende (delen van) wegen een maximumsnelheid van 30 km per uur in te stellen:

    • a.De Schutterij,

    • b.De Haspel,

    • c.Het Maisveld,

    • d.Stenen Kruis,

    • e.Hoogstedehof;

  • 2.door het plaatsen van borden overeenkomstig model E1, zonaal gebruikt, van bijlage 1 van het RVV 1990 de volgende wegen aan te wijzen tot parkeerverbodzone:

    • a.Het Maisveld,

    • b.Hoogstedehof;

  • 3.door het plaatsen van borden overeenkomstig de modellen D4 en D5 van bijlage 1 van het RVV 1990 bestuurders:

    • a.op de Klingelbeekseweg rijdende in westelijke richting bij de aansluiting op De Schutterij te verplichten om rechtsaf te slaan,

    • b.op De Schutterij rijdende in noordelijke richting bij de aansluiting op de Klingelbeekseweg te verplichten om rechtdoor te rijden in de richting van de Utrechtseweg,

    • c.op De Schutterij rijdende in noordelijke richting bij de aansluiting op de Hoogstedelaan te verplichten om rechtdoor te rijden in de richting van de Utrechtseweg;

  • 4.door het plaatsen van borden overeenkomstig model G11 van bijlage 1 van het RVV 1990 het pad aan de zuidzijde van de Klingelbeekseweg bij de aansluiting op De Schutterij in oostelijke richting aan te wijzen als fietspad;

  • 5.het bord C19 (gesloten voor voertuigen hoger dan op het bord aangegeven) van De Haspel (voorheen: Het Weggetje van Kromkamp) te verwijderen;

  • 6.dit besluit op de gebruikelijke wijze bekend te maken.

het college van burgemeester en wethouders van Arnhem,

namens het college,

Jacco van der Kaa

Hoofd van de afdeling Vergunningen en Toezicht

Indien u het met deze beslissing niet eens bent, kunt u op grond van de Algemene wet bestuursrecht binnen zes weken na de dag waarop deze beslissing is verzonden c.q. bekendgemaakt bij het college van burgemeester en wethouders van Arnhem (Postbus 9200, 6800 HA Arnhem) een gemotiveerd bezwaarschrift indienen, onder vermelding van datum en zaaknummer van het besluit.

Tevens kan, nadat bezwaar is gemaakt, op grond van artikel 8:81 van de Algemene wet bestuursrecht een verzoek om voorlopige voorziening (in tweevoud) worden gedaan bij de voorzieningenrechter van de rechtbank Gelderland (Rechtbank Gelderland, Afdeling bestuursrecht, Walburgstraat 2-4, Postbus 9030, 6800 EM Arnhem).